Markköpsavtal för andra fasen av Senior Materials Europeiska projekt

Den 22 mars 2022 undertecknade Kevin Zhu, vd för Senior Material Properties AB, ett helägt projektbolag till Shenzhen Senior Technology Material Co., Ltd, och kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna ett markköpsavtal för andra fasen av Senior Materials europeiska projekt på Stadshuset i Eskilstuna. Avtalet avser 120 000 kvadratmeter mark för anläggandet av produktionslinjer för nästa generations separatorfilm i andra fasen av Seniors europeiska projekt. Detta är ytterligare ett stort steg för Senior Material på den europeiska marknaden.

”Energirevolutionen är vår tids största industriella revolution. Den kommer att förändra det mänskliga samhället på ett genomgripande sätt och bidra till att lösa problemet med luftföroreningar så att människans villkor på planeten förbättras. Den här industrin är en framtidsbransch som skapar jobb i dag och gynnar miljön i framtiden!  Starten och utvecklingen av Seniors svenska projekt stärker den lokala arbetsmarknaden och Sveriges högteknologiska industri, gynnar samarbetet mellan Kina och Sverige genom att visa möjligheterna inom denna nya tekniska industri och stärker aktivt banden mellan Kina och Sverige”, säger Senior Materials styrelseordförande Xiufeng Chen.

Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, säger: ”Seniors projekt i Eskilstuna är ett viktigt steg i den nya energiindustrins utveckling i Sverige och Europa. Jag hoppas att Seniors projekt kröns med fullständig framgång. Eskilstuna välkomnar företag inom litiumbatteriindustrin. Sveriges politik är att etablera en svensk värdekedja inom litiumbatteriindustrin och främja denna industris utveckling. Sverige är ett grönt och vackert land som strävar efter energihushållning och utsläppsminskning så att människans villkor förbättras.”

”Resan på tusentals kilometer började med ett enda steg, och i dag tog Senior Materials europeiska projekt ytterligare ett viktigt steg. Under de senaste åren har Europas batteriindustri präglats av dynamik och stark utveckling, vilket har bidragit till att förverkliga den europeiska gröna given, spara energi och minska utsläppen. Vi är glada och hedrade över att vara en del av den europeiska värdekedjan för litiumbatterier och gör vårt bästa för att främja den blomstrande litiumbatteriindustrin i Europa”, säger Kevin Zhu, vd för Senior Material Europe.

”Ett historiskt avtal är nu signerat mellan Eskilstuna kommun och Senior, där bolaget nu går in i nästa fas och börjar utöka sin verksamhet och bygga en ny stor och hållbar industrianläggning, som kommer att generera många nya viktiga industrijobb inom elektrifieringen”, säger Manuel Brändeborn, Marknadschef Eskilstuna Logistik och Etablering AB.

”Denna satsning och betydande investering av Senior kommer att ha stor positiv påverkan på Eskilstunas utveckling och lokala näringsliv över tid i denna framtidsbransch”, säger David Hofmann, vd Eskilstuna Logistik och Etablering AB