Ny storsatsning vid kombiterminalen i Eskilstuna

Ett sex hektar stort lager, miljöcertifierat, med tolv meter i takhöjd och med ett stickspår från kombiterminalen in i lagerbyggnaden påbörjades på torsdagen.

• Vår och våra kunders affärsidé är hållbara transporter, därför är alla våra lager sammanbundna med järnvägsspår och här kan våra kunder köra vagnarna ända in i lagret, säger Ignace de Paepe, som också framhåller läget i Mälardalen som en viktig faktor i valet av Eskilstuna.

Multimodalitet är ett ledord inom dagens logistik. Det innebär att kunna välja mellan många olika transportmedel och det erbjuder Eskilstuna. Här finns E20 strax intill järnvägen där varor kan lastas om eller skickas direkt med tåg till bland annat Malmö och Oslo, Calais i Frankrike och Milano i Italien. Spåren har också en direktlinje till Stockholms containerhamn i Norvik. Det nya lagret ligger bredvid järnvägsspåret och kombiterminalen i Folketsta och har dessutom Eskilstuna flygplats att tillgå.

MG Real Estate är ett stort belgiskt företag som äger lagerfastigheter i Holland, Belgien, Luxemburg, Italien, Danmark och Sverige. Den nya MG Park Eskilstuna är fastighetsbolagets femte etablering i Sverige och beräknas stå färdigt hösten 2024. Lagret blir 60 000 kvadratmeter stort och byggs enligt den internationella miljöcertifieringsnormen Breeam. Förnybar energi utnyttjas maximalt tack vare solpaneler på taken, fjärrvärme och värmepumpar. Diskussioner med flera stora och små tänkbara hyresgäster pågår. Den exakta utformningen av byggnaden avgörs av den som flyttar in.

Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna är mycket nöjd med affären som gett 85 miljoner kronor in i den hårt pressade kommunkassan.

• Vi fortsätter att skapa arbetstillfällen i Eskilstuna. Den här platsen kommer att bli värdefull för kommunens framtida utveckling.

Manuel Brandeborn, marknadschef på Eskilstuna Logistik, är också glad över att det långsiktiga uppdraget att etablera nya företag i kommunen har tagit ett stort steg framåt.

• MG Real Estate är en stor europeisk aktör med fokus på människan och hållbarhet, som nu etablerar sig i Eskilstuna.