Esmaeilzadeh Holding AB publicerar delårsrapport för första halvåret 2022

“Under det andra kvartalet har EHAB konsoliderat ett antal portföljbolag och därigenom bildat Lyvia Group, en paneuropeisk koncern med fokus inom teknologisektorn. Att samla vissa av EHAB:s portföljbolag under Lyvia medför tydliga skalfördelar och synergier i bolagens operativa verksamheter och förvärvsprocesser, men vi möjliggör även samordnad finansiering och banar väg för en gemensam europeisk expansion. Vi konstaterar redan stora fördelar med gruppen och ser förväntansfullt fram emot dess fortsatta utveckling.” - Saeid Esmaeilzadeh, verkställande direktör

Resultat och finansiell ställning för delårsperioden

• Det totala substansvärdet var 7 654 Mkr (31/12, 2021: 4 514 Mkr, 30/6, 2021: 277 Mkr), motsvarande 10 097 kr per aktie (31/12, 2021: 5 955 kr, 30/6, 2021: 1 107 kr).
  • Balansomslutningen var 8 953 Mkr (31/12, 2021: 4 516 Mkr, 30/6, 2021: 277 Mkr).
  • Nettokassa / -skuld uppgick till -1 015 Mkr (31/12, 2021: 16 Mkr, 30/6, 2021: 4 Mkr), vilket resulterar i en skuldsättningsgrad (LTV) om 13 % (31/12, 2021: 0 %, 30/6, 2021: 0 %). Soliditeten var 85 % (31/12, 2021: 100 %, 30/6, 2021: 100 %).
  • Sexmånadersperiodens resultat uppgick till 3 140 Mkr (0 Mkr) och resultatet per aktie uppgick till 4 142 kr (0 kr). Andra kvartalets resultat uppgick till 3 280 Mkr (0 Mkr) och resultatet per aktie uppgick till 4 327 kr (0 kr).

Viktiga händelser under det andra kvartalet 2022

• EHAB beslutade under maj att genomföra en sammanslagning av ett antal portföljbolag och därigenom bilda ett nytt koncernbolag, Lyvia Group AB. Bolaget utgör en paneuropeisk företagsgrupp med fokus inom teknologisektorn. Sammanslagningen innebär bland annat att tidigare portföljbolagen Crutiq, Eitrium, Mirovia och Plenius nu ingår i Lyviakoncernen.
  • I maj emitterade portföljbolaget Rebellion en obligation med en ram om totalt 1 Mdkr. Bolaget säkrade även en riktad nyemission om 200 Mkr under samma period. EHAB investerade 77 Mkr i emissionen där även ett stort antal nya investerare deltog.
  • Under maj amorterade Rebellion av lånet från EHAB som uppgick till 139 Mkr.
  • Under andra kvartalet har EHAB investerat totalt 746 Mkr i Lyvia, primärt genom aktieägartillskott samt förvärv av aktier från minoritetsägare i bolag som kommit att ingå i Lyviakoncernen.
  • Under juni lämnade EHAB ett kortfristigt lån om 40 Mkr till Lyvia.
  • Under andra kvartalet lämnade EHAB ett lån till portföljbolaget Centripetal Partner AB om totalt 38 Mkr för att möjliggöra ytterligare förvärv och investeringar.

Väsentliga händelser efter perioden

• Under juli avyttrade EHAB aktier i Lyvia till ett värde av 86 Mkr, till nyckelpersoner i Lyviakoncernen. Andelarna motsvarade 1,7 % av EHAB:s ägande i Lyvia Group innan avyttringen. Betalning skedde genom kvittning mot skulder som uppstått vid omstruktureringen av Lyvia.
  • Lyvia beslutade om en riktad nyemission om 283,8 Mkr. Emissionen riktade sig främst till utvalda nya investerare samt nyckelpersoner i Lyviakoncernen.
  • EHAB ställde under juli ut ett kortfristigt lån till Centripetal som uppgick till 25 Mkr.
  • Under juli listades EHAB:s obligationslån på Nasdaq Stockholms lista för företagsobligationer under kortnamnet EHAB01.

Videokonferens

Verkställande direktör Saeid Esmaeilzadeh kommer att presentera rapporten under en videokonferens tisdagen den 30 augusti 2022 kl. 13:00. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor.

Länk till videokonferensmöte: https://teams.live.com/meet/9491377813289

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2022 kl. 09:00 CEST.

EHAB är ett investmentföretag som förvaltar och etablerar förvärvsorienterade bolag inom flera sektorer och djupa nischer. EHAB:s portfölj utvecklas ständigt allteftersom nya möjligheter och intressanta branscher identifieras. EHAB:s substansvärde uppgår till cirka 7,7 miljarder kronor. För mer information, se www.ehab.group.