Esmaeilzadeh Holding förväntas göra en uppskrivning avseende portföljbolaget Rebellion

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (”EHAB”) meddelar idag att EHAB förväntas göra en uppskrivning av värdet på portföljbolaget Rebellion Capital AB (”Rebellion”) under det andra kvartalet 2022. Rebellion har meddelat EHAB att bolaget avser att genomföra en riktad nyemission av aktier om 200 miljoner kronor till en pre-money värdering om 2,5 miljarder kronor och att Rebellion hittills inhämtat teckningsåtaganden om cirka 150 miljoner kronor. EHAB har tecknat sig för 80 miljoner kronor av dessa, samt lämnat en garanti avseende resterande belopp för det fall emissionen inte skulle bli fulltecknad.

EHAB äger 40 procent av Rebellion och vid utgången av 2021 uppgick det redovisade värdet på EHAB:s andel till cirka 332 miljoner kronor, vilket baserats på tidigare transaktioner i Rebellion. För det fall en bolagsstämma i Rebellion beslutar om nyemissionen på ovan villkor kommer EHAB att göra en uppskrivning av värdet på EHAB:s aktier i Rebellion.

Utöver ovan har Rebellion framgångsrikt placerat ett obligationslån om 750 miljoner kronor under ett ramverk om totalt 1 miljard kronor.

EHAB ser med tillförsikt fram emot Rebellions fortsatta resa.

Denna information är sådan information som Esmaeilzadeh Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 maj 2022 kl. 08:30 CEST.

EHAB är ett investmentföretag som förvaltar och etablerar förvärvsorienterade bolag inom flera sektorer och djupa nischer. EHAB:s portfölj utvecklas ständigt allteftersom nya möjligheter och intressanta branscher identifieras. EHAB:s substansvärde uppgår till cirka 4,5 miljarder kronor. För mer information, se www.ehab.group.