Esmaeilzadeh Holding har framgångsrikt emitterat seniora icke säkerställda obligationer om 1,2 miljarder kronor

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (“EHAB” eller “Bolaget”) har framgångsrikt emitterat sitt första seniora icke säkerställda obligationslån om 1,2 miljarder kronor under ett ramverk om totalt 2,4 miljarder kronor (”Obligationerna”). Obligationslånet löper med en rörlig ränta om 3m STIBOR + 750 baspunkter med slutligt förfall i januari 2025. Emissionslikviden kommer huvudsakligen att användas för att finansiera nya förvärv inom bolagsgruppen.

Obligationsemissionen tecknades av cirka 80 investerare varav de fem största sammanlagt förvaltar 1 350 miljarder kronor.

Jag är mycket tacksam för intresset och den starka efterfrågan som EHAB:s första obligationsemission möttes av, både från förstklassiga nordiska investerare och stora pan-europeiska förvaltare. Denna kapitalinjektion ger oss möjlighet att fortsätta göra spännande investeringar och ta vår transaktionspipeline i mål. Transaktionen visar på ett förtroende för vår förmåga att bygga framgångsrika företag och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med de investerare som tecknat sig i obligationen”, säger Saeid Esmaeilzadeh, VD och grundare.

EHAB avser att ta upp Obligationerna till handel på Frankfurt Stock Exchange (Open Market) och inom 6 månader ta upp Obligationerna till handel på företagsobligationslistan på Nasdaq Stockholm.

ABG Sundal Collier AB och Pareto Securities AB har agerat arrangörer och joint bookrunners i samband med obligationsemissionen. Roschier Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 januari 2022 kl. 08:00 CET.

Om Esmaeilzadeh Holding AB (publ):

EHAB är ett investmentföretag som förvaltar och etablerar förvärvsorienterade bolag inom flera sektorer och djupa nischer. EHAB:s portfölj utvecklas ständigt allteftersom nya möjligheter och intressanta branscher identifieras. EHAB grundades år 2020 och bolagets substansvärde uppgår till 4,4 miljarder kronor. För mer information, se www.ehab.group.

Citat

Saeid Esmaeilzadeh, VD & grundare