Esmaeilzadeh Holding justerar det verkliga värdet på andelarna i Rebellion

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (”EHAB”) har, inom ramen för bolagets löpande portföljvärdering, beslutat att justera det verkliga värdet på EHAB:s andelar i portföljbolaget Rebellion Capital AB (”Rebellion”) per 30 november 2023, med cirka -470 Mkr, jämfört med värdet per 31 oktober 2023. Det verkliga värdet på andelarna uppgår därmed till cirka 541 Mkr. Justeringen föranleder en minskning av EHAB:s substansvärde med cirka 6,2 %. EHAB har fortsatt stor tilltro till Rebellions verksamhet och ledning.

EHAB har beslutat att justera det verkliga värdet på EHAB:s andelar i portföljbolaget Rebellion. Beslutet följer av EHAB:s värderingsprocess som utgår från en antagen värderingshierarki. Hierarkin innebär att stor vikt fästs vid nyligen genomförda transaktioner som bedöms återspegla innehavens verkliga värde, om inte omständigheter i övrigt talar för en justerad värdering. EHAB har principenligt kommit fram till att omständigheterna nu är sådana att de motiverar en ny värdering på andelarna i Rebellion, bland annat mot bakgrund av Rebellions resultatutveckling, multiplar på jämförbara bolag, bolagets tillväxtutsikter, tiden som gått sedan den senaste transaktionen, samt marknadsförutsättningarna i övrigt.

Med anledning av ovan justeras EHAB:s verkliga värde på andelarna i Rebellion per 30 november 2023 till 540,9 Mkr (1 012,1 Mkr per 31 oktober 2023).

I egenskap av aktiva ägare arbetar EHAB dedikerat med Rebellions bolagsledning för att stärka Rebellions långsiktiga utveckling. EHAB har fortsatt stor tilltro till Rebellions verksamhet och ledning.

EHAB:s månatliga offentliggörande av substansvärde, inklusive substansvärde per aktie, kommer att ske den 15 december 2023.

Nils Fredrik Lagerstrand, General Counsel & Vice VD

Denna information är sådan information som Esmaeilzadeh Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 december 2023 kl. 16:45 CET.