• Esmaeilzadeh Holding AB/

Esmaeilzadeh Holding meddelar avsikt att bli skuldfritt under 2024 och initierar ett skriftligt förfarande för att ändra villkoren för obligationslån

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (“EHAB” eller “Bolaget”) meddelar idag avsikten att bli skuldfritt under 2024. EHAB utvärderar för närvarande flera initiativ i syfte att realisera värden i sin portfölj för återbetalning av det utestående obligationslånet. EHAB har initierat ett så kallat skriftligt förfarande för att ändra villkoren för obligationslånet vilket skulle ge EHAB möjlighet att på ett erforderligt sätt utvärdera och genomföra pågående initiativ.

Med anledning av den senaste makroekonomiska utvecklingen som medfört betydande förändringar på kapitalmarknaden, inklusive en högre kostnad för skuldfinansiering, meddelar EHAB idag avsikten att bli skuldfritt under 2024. EHAB justerar därmed bolagets finansiella mål kopplat till skuldsättningsgrad och likviditet. Avsikten är ge ytterligare flexibilitet för EHAB och dess portföljbolag samt att främja EHAB:s långsiktiga motståndskraft över konjunkturcykler. De ändrade finansiella målen har presenterats i EHAB:s kvartalsrapport som publicerades den 13 november 2023.

EHAB utvärderar för närvarande flera initiativ i syfte att realisera värden i sin portfölj för återbetalning av det utestående obligationslånet 2022/2025 med ISIN SE0017133564 (”Obligationen”). För att möjliggöra för EHAB att på ett erforderligt sätt utvärdera och genomföra pågående initiativ har EHAB initierat ett skriftligt förfarande (det ”Skriftliga förfarandet”) avseende en ändring av villkoren för Obligationen (”Villkoren”).

Det skriftliga förfarandet

Enligt Villkoren är Bolaget förpliktat att uppfylla en finansiell kovenant med innebörden att EHAB ska ha likvida tillgångar om åtminstone 250 miljoner kronor, där tröskeln ökar till 500 miljoner kronor i samband med Q1-rapporten 2024 (”Kovenanten”). Trots att Bolaget bedömer att det kommer kunna möta sitt åtagande avseende Kovenanten har Bolaget idag initierat ett Skriftligt Förfarande enligt Villkoren för Obligationen för att be obligationsinnehavare om en så kallad waiver av att tröskeln för Kovenanten höjs i syfte att mitigera risker relaterat till volatilitet och den exakta tidpunkten för avyttringar av tillgångar.

Om de föreslagna ändringarna i det Skriftliga Förfarandet godkänns av obligationsinnehavarna kommer ändringen av Villkoren att börja gälla om Bolaget erhåller ett kapitaltillskott om 100 miljoner kronor. Vidare kommer Bolaget åta sig att placera 80 procent av överskott från avyttringar av portföljbolag på ett pantsatt konto dedikerat till underhåll av utestående skuld. Vissa ytterligare ändringar framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet.

Bolaget har haft diskussioner med sina största obligationsinnehavare och en betydande majoritet har kommunicerat att de kommer att rösta i enlighet med förslaget i det Skriftliga Förfarandet.

Agenten kommer att kalla obligationsinnehavare till det Skriftliga Förfarandet den 13 november 2023. Det Skriftliga Förfarandet kommer att påbörjas den 13 november 2023 och avslutas den 7 december 2023. För att vara berättigad att delta i det Skriftliga Förfarandet måste deltagaren uppfylla de formella kriterierna för att klassificeras som en obligationsinnehavare den 20 november 2023.

ABG Sundal Collier AB och Pareto Securities AB har agerat finansiella rådgivare i samband med det Skriftliga Förfarandet.

Kallelsen till det Skriftliga Förfarandet kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida (www.ehab.group) och på Stamdata (www.stamdata.com).

För ytterligare information vänligen kontakta:

Email: saeid@ehab.group

Denna information är sådan information som Esmaeilzadeh Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 13 november 2023 kl. 08:00 CET.

EHAB är ett entreprenöriellt drivet investmentföretag som investerar i och utvecklar långsiktigt hållbara företag inom utvalda branscher. Det primära fokuset är investeringar inom operationella bolagsgrupper med möjlighet till såväl organisk som förvärvsbaserad tillväxt. För mer information, se www.ehab.group.