Esmaeilzadeh Holding publicerar delårsrapport för första kvartalet 2023

“Det nya året har inletts på ett positivt sätt för EHAB, med fortsatt starkt förtroende från kapitalmarknaden och en stärkt kassa genom en utökning av obligationslånet med 375 Mkr. Den ökade likviditeten skapar större flexibilitet för oss att stötta våra portföljbolags fortsatta tillväxt. Vi ser en god utveckling i vår investeringsportfölj och våra operational groups uppvisar fortsatt förmågan att genomtänkt kombinera förvärvsdriven och organisk tillväxt. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med portföljbolagen under året för att exekvera på våra strategiska planer.”Saeid Esmaeilzadeh, verkställande direktör

Finansiell överblick

• Det totala substansvärdet var 7 579 Mkr (4 374), motsvarande 9 833 kr per aktie (5 770).
  • Totala tillgångar var 9 139 Mkr (5 506).
  • Nettokassa / -skuld uppgick till -1 296 Mkr (-584), vilket motsvarar en belåningsgrad (LTV) om 17 % (13 %). Soliditeten var 83 % (79 %).
  • Första kvartalets resultat uppgick till -28 Mkr (-140) och resultatet per aktie uppgick till -36 kr (-185).

Viktiga händelser under det första kvartalet 2023

• Under januari emitterade EHAB ytterligare obligationer till ett nominellt belopp om 375 Mkr inom ramen för existerande obligationslån.
  • Under de två första månaderna i 2023 har EHAB avyttrat aktier i Sdiptech AB (publ) till ett värde om 87 Mkr. Därutöver ingick EHAB ett avtal med Systematic Group AB om att byta 424 000 A-aktier som EHAB ägde i Sdiptech AB (publ), mot lika många B-aktier i samma bolag. Bytet ger EHAB ökad flexibilitet avseende handel med detta innehav.
  • Novedo emitterade under februari ytterligare obligationer om 250 Mkr inom ramen för existerande obligationslån.
  • Under mars förvärvade EHAB aktier i Eitrium AB från Lyvia Group AB och Lyvia Group Holding AB. Köpeskillingen bestod av likvida medel och uppgick till totalt 136 Mkr.
  • I mars fattade Botello beslut om att avveckla verksamheten. Detta till följd av sämre makroekonomiska och affärsmässiga förutsättningar att leverera enligt bolagets planer.

Väsentliga händelser efter perioden

• Under april förvärvade EHAB resterande utestående aktier i Eitrium AB för 11 Mkr, innebärande att EHAB nu äger 100% av Eitrium.
  • Under maj meddelade EHAB en förväntad uppskrivning av värdet i Lyvia Group till följd av en tilltänkt riktad nyemission i bolaget. Nyemissionen förväntas ske till en pre-money värdering om 6 Mdkr.

Videokonferens

Verkställande direktör Saeid Esmaeilzadeh kommer att presentera rapporten under en videokonferens tisdagen den 16 maj 2023 kl. 13:00. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor. Deltagande kan ske genom följande länk:

Videokonferensmöte - Kvartalsrapport - Q1 2023

+46 707 18 70 61, saeid@ehab.group

Nils Fredrik Lagerstrand, General Counsel & Vice VD

+46 720 90 26 99, nilsfredrik@ehab.group

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 maj 2023, kl. 08.00 CEST.