Esmaeilzadeh Holding publicerar delårsrapport för perioden januari - juni 2024

Vi arbetar fokuserat med att slutföra pågående processer i syfte att stärka EHAB:s balansräkning och skapa förutsättningar för bolagets nästa fas. Vårt tidigare mål att uppnå ett substansvärde om 27 Mdkr före utgången av räkenskapsår 2027 är därmed underordnad vår prioritet att anpassa balansräkningen till rådande marknadsläge. När processerna tagits i mål är vår ambition att kunna presentera en uppdaterad strategisk inriktning som fortsatt präglas av våra kärnvärden. Investeringsportföljen visar generellt sett starka kassaflöden, trots att vissa segment påverkas av en svagare marknad. Vi fortsätter att arbeta nära våra portföljbolag för att stärka deras operativa kapacitet och finansiella stabilitet.” Mikael Ericson, Verkställande direktör

Finansiell överblick

• Det totala substansvärdet var 6 642 Mkr (7 893), motsvarande 8 460 kr (10 240) per stamaktie.
  • Totala tillgångar var 8 248 Mkr (9 462).
  • Nettokassa / -skuld uppgick till -1 339 Mkr (-1 411), vilket motsvarar en belåningsgrad (LTV) om 20 % (18 %). Soliditeten var 81 % (83 %).
  • Sexmånadersperiodens resultat uppgick till -623 Mkr (286) och resultatet per aktie uppgick till -808 kr (371). Andra kvartalets resultat uppgick till -516 Mkr (314) och resultatet per aktie uppgick till -669 kr (407).

Viktiga händelser under det andra kvartalet 2024

• Under juni justerades det verkliga värdet på andelarna i Samfastigheter i Norden från 80 Mkr till 42 Mkr. Justeringen följer av EHAB:s värderingsprocess och speglar förändrade fastighetsvärderingar och marknadsförutsättningar för bolaget.
  • Under slutet av juni sålde EHAB hela sitt innehav i Dentalum till RoosGruppen AB. RoosGruppen AB är sedan tidigare aktieägare i Dentalum. Försäljningen tillförde 138 Mkr till EHAB, med möjlighet till en procentuell tilläggsköpeskilling om aktierna säljs vidare vid ett senare skede. Transaktionen resulterade i en negativ förändring i EHAB:s substansvärde om 400 Mkr.

Väsentliga händelser efter perioden

• Inga väsentliga händelser har ägt rum efter periodens utgång.

Webbsändning

EHAB:s verkställande direktör, Mikael Ericson, kommer att presentera rapporten under en webbsändning kl. 11.00 idag. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor. Deltagande kan ske genom följande länk:

Esmaeilzadeh Holding AB - Investor Presentation - jan-jun 2024

Det finns även möjlighet att delta via telefonkonferens enligt följande telefonnummer och konferens-ID:

Konferens-ID: 974 663 522#
Lokala nummer (för deltagare utanför Sverige)

Michaela Abercrombie Simpson, Head of Communications

Telefonnummer: +46 736 301 403

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024, kl. 08.00 CEST.