• Esmaeilzadeh Holding AB/

Esmaeilzadeh Holdings portföljbolag Lyvia genomför en kapitalanskaffning vilket resulterar i en uppskrivning av Esmaeilzadeh Holdings tillgångar och substansvärde

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (”EHAB”) meddelar idag att EHAB gör en uppskrivning av värdet på portföljbolaget Lyvia Group AB (publ) (”Lyvia”). Lyvia har meddelat EHAB att bolaget avser att genomföra en riktad nyemission av aktier om cirka 186 miljoner kronor till en pre-money aktievärdering om 5 miljarder kronor och att Lyvia hittills inhämtat bindande teckningsåtaganden om cirka 186 miljoner kronor. EHAB har inte tecknat sig för denna nyemission. Utöver nyemissionen har även management i Lyvia och management i dotterbolag till Lyvia ingått avtal med EHAB om att förvärva aktier i Lyvia för totalt cirka 86 miljoner kronor till samma värdering som den riktade nyemissionen. Totalt finns åtaganden att förvärva aktier i Lyvia uppgående ett värde om cirka 272 miljoner kronor.

Lyvias styrelse har därtill beslutat om ett exklusivt erbjudande till entreprenörer i bolag som förvärvats eller ingått avsiktsförklaringar (”letters of intent”) inom gruppen att fram till 31 augusti 2022 erbjudas att investera i Lyvia på samma villkor som den riktade nyemissionen. Erbjudandet uppgår till totalt 250 miljoner kronor och förväntas tillföra gruppen ytterligare medel utöver det som beskrivits ovan. Beslutet ligger även i linje med gruppens strategi att skapa förutsättningar för ett framgångsrikt och långsiktigt ägande av förvärvade bolag.

Som kommunicerats i ett pressmeddelande den 24 maj 2022 har EHAB beslutat om en sammanslagning av ett antal portföljbolag för att bilda Lyvia. Efter denna omstrukturering och innan den riktade nyemissionen, kommande avtalade aktieöverlåtelser till management samt erbjudandet till Lyviagruppens entreprenörer äger EHAB 100 procent av Lyvia.

För att vidare visa utvecklingen av EHAB:s portföljbolag publiceras konsoliderad förvärvspipeline för de största av EHAB:s operationella grupper, Novedo Holding AB, Rebellion Operations AB (vilket EHAB har ägande inom via Rebellion Capital AB), Dentalum Group AB och Lyvia Group AB. För dessa uppgick intäkter på pro formerad basis till cirka 5,9 Mdkr och EBITDA till 1,2 Mdkr (beräknad per Q1 2022, rullande tolv månader), inklusive tillträdda bolag, bolag med signerade aktieöverlåtelseavtal samt bolag där det ingåtts avsiktsförklaringar. För endast tillträdda bolag och bolag där det ingåtts aktieöverlåtelseavtal uppgick motsvarande siffror till 3,9 Mdkr för intäkter (2,7 Mdkr justerat för EHAB:s ägarandel av portföljbolagen) och 0,9 Mdkr för EBITDA (0,6 Mdkr justerat för EHAB:s ägarandel). EHAB:s operationella grupper har historiskt sett tillträtt cirka 95 procent av bolagen där det har ingåtts avsiktsförklaringar.

Med hänsyn till ovan beskrivna uppskrivning uppgick EHAB:s tillgångar till cirka 9,1 Mdkr per 31 maj 2022. Vidare hade bolaget skulder om cirka 1,3 Mdkr samt eget kapital, tillika substansvärde, om cirka 7,8 Mdkr. Substansvärde per aktie uppgick till cirka 10 246 kr.

E-post: nilsfredrik@ehab.group

Denna information är sådan information som Esmaeilzadeh Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 juni 2022 kl. 10:00 CEST.

EHAB är ett investmentföretag som förvaltar och etablerar förvärvsorienterade bolag inom flera sektorer och djupa nischer. EHAB:s portfölj utvecklas ständigt allteftersom nya möjligheter och intressanta branscher identifieras. EHAB:s substansvärde uppgår till cirka 7,8 miljarder kronor. För mer information, se www.ehab.group.