Esperi Cares kvalitetsdata och kundnöjdhetsresultat är offentliga i fortsättningen

Bra kvalitet på vården, ledarskap och personal i centrum samt ansvarsfullhet och öppenhet som hörnsten för all verksamhet. Dessa är i ett nötskal stöttepelarna för Esperi Cares framtida verksamhet. Vi offentliggör i fortsättningen våra kvalitetsdata och resultat av kundnöjdhetsenkäter för att betona betydelsen av öppenhet och transparens.

Vårdbolaget Esperi Care har redan i ett års tid arbetat hårt för att förbättra kvaliteten på vården, för att utveckla ledarskapet och för att utveckla personalens välbefinnande. Nu har också en rapport gjord av den opartiska Kvalitetsgruppen färdigställts. Rapporten ska fungera som verktyg för att planera och utveckla kvaliteten.

I fortsättningen står öppenhet, transparens och ansvarsfullhet i centrum för all Esperis verksamhet. Esperi börjar publicera kvalitetsdata som mäter verksamheten på sin webbplats. Av kvalitetsdata framgår alla faktorer som påverkar kvaliteten såsom antalet myndighetsbesiktningar, kvalitetsavvikelser, hur vi verkställt stimulerande verksamhet och hur aktuella vårdplanerna är. Därtill publiceras på webbplatsen hela rapporten om socialt ansvar och kvalitet samt resultaten av kundnöjdhetsenkäter.

Esperis centrala projekt för att förbättra verksamheten kan sammanfattas i tre olika helheter, varav envar innehåller flera konkreta åtgärder:

Ett gott arbete: Tillräckligt med personal och satsning på ledarskapet

En välmående, kompetent och engagerad personal är den viktigaste förutsättningen för god vård. Esperi Care bör ha tillräckligt med kompetent personal och därför satsar företaget stort på att utveckla kompetensen och på bra ledarskap. Vi strävar efter välbefinnande hos personalen bland annat med ett välbefinnandeprogram och genom att involvera personalen i företagets utveckling och kvalitetsarbete. Vi fortsätter också rekrytera aktivt och utvidgar vår vårdbiträdesutbildning.

God vård: Klienten bemöts som individ och klientens behov respekteras

I god vård ingår att man alltid behandlar klienterna som individer och respekterar deras integritet. Esperis mål är att definiera kvalitetsstandarderna för god vård också på nationell nivå. Dessutom främjar Esperi god vård genom att utöka planeringen  av egenkontroll, att förstärka boendenas självständighet och att utveckla processerna som har att göra med utvärdering och kontroll.

Ett gott liv: Självständigt liv för boendena och mer samverkan med de anhöriga

Esperi har som mission att erbjuda ett gott liv för sina boenden. Vi lyssnar på och respekterar boendena samt bemöter dem som individer. Alla måste få möjlighet att delta i planeringen av sin egen vardag och verksamheten i sitt eget hem. Det här betyder i praktiken bland annat att vi börjar ha regelbundna möten för boendena i alla enheter, att vi börjar mäta kundnöjdhet regelbundet och transparent, att vi går igenom respons också i högsta ledningen, att vi sätter extra uppmärksamhet på trivsamma lokaler och att vi på olika sätt ökar samverkan med de anhöriga.

Kvalitetsgruppen utvärderade verksamheten i stor utsträckning

Esperi Cares Kvalitetsgrupp grundades för ett år sedan. Medlemmarna var alla utomstående och opartiska experter. Kvalitetsgruppen hade i uppgift att granska och utvärdera Esperi Cares enheter bland annat genom att göra utvärderingsbesök i stor utsträckning runtom i Finland. Professorn i geriatrik Jaakko Valvanne var ordförande för Kvalitetsgruppen.

Kvalitetsgruppen slutförde sitt utvärderingsarbete i början av året och presenterade sin rapport om utvecklingsåtgärder på seminariet Huomisen hoiva i Helsingfors i dag.

Ni kan läsa rapporten här: Länk

Ni kan bekanta er med Esperis utvecklingsåtgärder här: Länk

Mannerheimvägen 164