Esselte förvärvar Isaberg Rapid

Report this content

Esselte har idag ingått ett avtal om att förvärva Isaberg Rapid AB, ett av världens ledande företag inom häftapparater och häftteknik för kontor och industri. Isaberg Rapid, med huvudkontor i Hestra, utvecklar, tillverkar och marknadsför häftapparater, häfttänger, häftverktyg och limpistoler.

Isaberg Rapid tillverkar också insatshäftare för ledande tillverkare av kopieringsmaskiner och printers. Förvärvet, som förväntas vara klart under första kvartalet 2010, ska godkännas av berörda konkurrensmyndigheter. Isaberg Rapid är ett strategiskt tillägg till Esseltes varumärkesportfölj och en expansion in i verktygsmarknaden och deltaljhandelsmarknaden, inom exempelsvis ”do-it-yourself”. Förvärvet är en del av Esseltes strategi att stärka sina kärnområden och att expandera sin globala marknadsnärvaro. “Detta är en spännande milstolpe för vårt företag och vi ser fram emot att fortsätta att stärka vår globala expansion inom kontorshandeln och att ge oss in på verktygsmarknaden. Vi ser fram emot att samarbeta med Isaberg Rapid och våra kunder för att säkerställa en bra övergång för fortsatt positiv marknadsutveckling” säger Gary Brooks, Chief Executive Officer för Esselte. Om Esselte: Esselte är en av världens ledande tillverkare av kontorsprodukter. Esselte omsätter 1 miljard $ med dotterbolag i 31 länder och distribution i mer än 120 länder. Företagets huvudfokus är att utveckla innovativa produkter under starka varumärken. Företagets produkter säljs i Europa huvudsakligen under varumärkena Esselte®, Leitz® och Xyron® och i USA huvudsakligen under varumärkena Pendaflex®, Oxford® och Leitz®. Esselte Sverige AB Henrik Langdal Country Manager Tlf: +46 (0)8-705 15 34 E-post: hlangdal@esselte.com www.esselte.se