Förslag till styrelse och styrelsearvoden

Report this content

FÖRSLAG TILL STYRELSE OCH STYRELSEARVODEN Som tidigare meddelats kommer Anders Igel att senast den 30 september 2002 lämna sin befattning som VD och koncernchef i Esselte. Med anledning härav har bolagets större aktieägare meddelat att man avser att föreslå bolagsstämman den 24 april att styrelsen intill ordinarie bolagsstämma 2003 skall bestå av sex ledamöter. Till styrelseledamöter föreslås Fritz Fröhlich (omval), Kurt Jofs (omval), Bo Jungner (omval), Björn Larsson (omval), Brian Stern (omval) samt Bengt Lindahl (nyval). Sven Ohlsson och Anders Igel har avböjt omval. Med hänsyn till Anders Igels avgång kommer styrelsens ordförande att under tiden till dess en ny VD tillträtt ägna betydande tid åt Esselte. Mot denna bakgrund föreslås att styrelsearvodet höjs till sammanlagt högst 2.025.000 kronor. Förslagen stöds av aktieägare representerande ca 52 % av rösterna i bolaget. Esselte är den ledande globala tillverkaren av kontorsvaror med årlig försäljning på cirka 11 miljarder kr, dotterbolag i 26 länder, försäljning i mer än 120 länder och cirka 6 500 anställda. Esselte gör det enklare för människor att organisera den moderna arbetsplatsen. De ledande varumärkena är DYMO, Pendaflex, Leitz och Esselte. Esselte AB är noterat på fondbörserna i Stockholm och London. För ytterligare information om Esselte, se hemsidan www.esselte.com. För vidare information, vänligen kontakta: Anders Igel, VD +44 (0) 7775 914 902 Ulrik Svensson, CFO +44 (0) 1895 878 770 Thomas Groth, IR +44 (0) 1895 878 983 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT00840/wkr0002.pdf