Fortfarande en miljövän – efter 120 år

I takt med att miljömedvetenheten växer, både i hemmen och på kontoren, ställs högre krav på alla inköp. Jopa-pärmen från Esselte är marknadens enda FSC-märkta* träryggspärm, vilket betyder att tillverkningen sker med hänsyn till miljön. Genom en fullständig kvalitetskontroll håller dessutom pärmen hög kvalitet som bidrar till längre hållbarhet och i slutänden leder till mindre avfall och lägre kostnader.

Redan 1889 fick grosshandlaren Andreas Tengwall från Helsingborg en idé om att mer effektivt kunna hantera sina papper. Han hade tröttnat på att samla dem i stora mappar hopbundna med ett snöre. Tengwall kom på idén att istället samla papprena i gaffelpärmar. Några år senare, efter att Esselte tagit över verksamheten, var klassikern Jopa född.

Idag är Jopa-pärmen välkänd på svenska kontor. Det är kanske inte så konstigt, eftersom den är den enda träryggspärmen på marknaden som är FSC-märkt, och således ett bra val för det miljömedvetna företaget eller hemmakontoret. Pärmens övriga delar är dessutom tillverkade av återvunnet papper och metall som är återvinningsbar.

– De flesta vill göra sitt bästa för att värna om miljön. Och eftersom Jopa-pärmen är tillverkad på ett sätt som tar hänsyn till miljön och har en lång hållbarhet är den skonsam för både miljön och plånboken, säger Anders Nilson, Trade Marketing Manager på Esselte.

Men en pärm ska inte bara vara tilltalande, funktionell och miljöanpassad – den ska också hålla i vått och torrt. Med fem års garanti och kvalitetskontroll av varje pärm minimeras risken för tillverkningsfel och onödig irritation.

Fakta om Jopa-pärmen:

• Totalt har cirka 275 miljoner Jopa-pärmar tillverkats sedan starten
  • Om alla skulle ställas på rad skulle de sträcka sig cirka 1 500 mil, nästan halvvägs runt jorden
  • Enda FSC-märkta träryggspärmen på marknaden
  • Tillverkad av återvunna material (papper)
  • 100 procent återvinningsbar
  • Tillverkad inom EU
  • Svensk uppfinning
  • Jopa är en förkortning av Johanssons Pappersindustri, pärmens första tillverkare.

* FSC är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. FSC är en förkortning av Forest Stewardship Council.

För mer information, kontakta:
Anders Nilson, Trade Marketing Manager, Esselte
Telefon: 08-705 15 47, e-post: anilson@esselte.com

Esselte är ett av Esseltekoncernens huvudvarumärken. Esselte omsätter årligen cirka en miljard USD i 31 länder och distribuerar produkter till mer än 130 länder. Företagets produkter säljs i Europa, representerade främst av varumärkena Esselte®, Leitz® och Rapid®.

Taggar: