7 saker vi gör på toan – utöver våra behov

Imorgon den 19 november är det världstoalettdagen, en dag som sätter fokus på sanitetsproblem och behovet av toaletter världen över. Men vad gör egentligen svenskarna på toaletten – bortsett från att uträtta sina behov? En ny Sifo-undersökning, genomförd av hygien- och hälsobolaget Essity, visar att digitala enheter blivit en allt mer självklar del av toalettbesöket.

En ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Essity visar att det finns sju aktiviteter av mer intim karaktär som svenskarna gör inne på toaletten – bortsett från att uträtta sina behov och tvätta händerna. Unga gillar att scrolla sociala medier medan höginkomsttagare föredrar att läsa nyheter. Fyra procent av svenskarna går in på toan för att ha sex.

7 saker svenskarna ägnar sig åt inne på toaletten:

1. Scrollar sociala medier: Drygt hälften (54%) av alla unga mellan 18-34 år svarar att de scrollar sociala medier under sina toalettbesök. Samtidigt skiljer sig beteendet en hel del mellan åldersgrupperna. Endast tio procent av de mellan 55-74 år använder sociala medier på toaletten, jämfört med 52 procent i den yngsta åldersgruppen (16-34 år).

2. Tittar på videoklipp: Att titta på filmklipp är också populärt bland unga. En fjärdedel (24%) menar att detta är aktiviteten de föredrar i badrummet. Dubbelt så många män (16%) som kvinnor (8%) ägnar sig åt en filmstund på toaletten.

3. Läser om de senaste nyheterna: Cirka tolv procent av svenskarna följer de senaste nyheterna på toaletten. Även här är det dubbelt så många män (16%) än kvinnor (8%) som håller sig uppdaterade på nyhetsfronten med hjälp av mobilen. Dessutom är det betydligt vanligare bland höginkomsttagare (22%) att konsumera nyheter på toaletten, jämfört med låginkomsttagare (15%).

4. Lyssnar på podd eller radio: Att lyssna på podd eller radio kan också vara ett tidsfördriv under toalettbesöket. Cirka åtta procent av svenskarna gör detta. Underhållningsformen är extra populär bland Malmöbor där hela 22 procent svarar att de föredrar att lyssna på podd inne på toaletten.

5. Chattar: Ungefär åtta procent av svenskarna använder badrummet som en plats för att chatta. Det är också långt fler unga (19%) än äldre (1%) som väljer just det alternativet. Att chatta på toaletten är också extra populärt bland svenskar från övre Norrland (21%).

6. Pratar i telefon: Cirka sex procent av respondenterna menar att de pratar i telefon på toaletten. Folk i övre Norrland (14%) tenderar att göra detta mer flitigt än personer i andra delar av landet. Det är även fler män (7%) än kvinnor (5%) som tar med mobilen in i badrummet för en pratstund.

7. Har sex: Svenskarna använder också badrummet till att ha sex. Totalt uppger fyra procent av respondenterna att de har samlag i badrummet. Även här är det fler män (5%) än kvinnor (2%) som anger alternativet.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 5-10 juni 2020. Totalt intervjuades 1109 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Sofia Hallberg, Communications Director, Essity region Nordic, +46 721 414 299,

Sofia.hallberg@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.