Bokslutsrapport 2021

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2021

(jämfört med samma period föregående år)

• Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 4,5 procent varav organisk försäljningstillväxt uppgick till 3,3 procent. Nettoomsättningen ökade med 0,1 procent till 121 867 (121 752) MSEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, var stark för fjärde kvartalet 2021 och uppgick till 10,3 procent, varav organisk försäljningstillväxt uppgick till 8,0 procent.

• Prishöjningar har genomförts och ytterligare prishöjningar kommer att genomföras under 2022

• Genomfört sex förvärv; det australiska hygienbolaget Asaleo Care, ökat ägandet med 45,8 procent till 95,8 procent i det latinamerikanska hygienbolaget Familia samt fyra förvärv inom Medical Solutions.

• Marknadsandelarna ökade för cirka 70 procent av varumärkesförsäljningen inom detaljhandeln

• E-handelsförsäljningen ökade organiskt med 15,9 procent till cirka 14 procent av nettoomsättningen, motsvarande cirka 17 miljarder SEK.

• På tillväxtmarknaderna, som svarade för 38 procent av nettoomsättningen, uppgick den organiska försäljningstillväxten till 8,8 procent.

• Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) minskade med 20 procent till 14 051 (17 567) MSEK

• Justerad EBITA uppgick till 13 680 (17 626) MSEK

• Justerad EBITA marginal uppgick till 11,2 (14,5) procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution påverkade marginalen negativt med 4,8 procentenheter.

• Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 12,0 (15,7) procent

• Periodens resultat uppgick till 9 810 (11 747) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till 12,27 (14,56) SEK

• Rörelsens kassaflöde uppgick till 6 894 (11 175) MSEK

• Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,00 (6,75) SEK per aktie

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Stark försäljningstillväxt och fokus på prishöjningar

Nettoomsättningen för 2021 uppgick till cirka 122 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 4,5 procent varav organisk försäljningstillväxt uppgick till 3,3 procent. Samtliga affärsområden uppvisade organisk försäljningstillväxt. Vi har fortsatt att ta marknadsandelar och hade en stark tillväxt inom e-handeln. Vi har genomfört prishöjningar och ytterligare prishöjningar kommer att genomföras 2022 för att kompensera den kraftiga kostnadsinflationen.

Helåret 2021
Nettoomsättningen 2021 uppgick till cirka 122 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 4,5 procent varav organisk försäljningstillväxt uppgick till 3,3 procent. Samtliga affärsområden uppvisade organisk försäljningstillväxt. Medical Solutions och Feminine Care uppvisade en stark organisk försäljningstillväxt med 10,8 respektive 10,0 procent. Covid-19-pandemin med restriktioner och nedstängningar har påverkat försäljningen negativt, främst inom Professional Hygiene. Samtidigt är våra lösningar inom hygien och hälsa viktigare än någonsin och vi ser att försäljningen ökar snabbt när samhällen öppnar upp och restriktioner lättas. Koncernens organiska försäljningstillväxt uppgick till 1,3 procent jämfört med helåret 2019.

Till följd av den betydande kostnadsinflationen minskade justerad EBITA med 22 procent och uppgick till 13 680 MSEK. Den justerade EBITA marginalen minskade med 3,3 procentenheter till 11,2 procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution minskade marginalen med 4,8 procentenheter. Högre volymer, högre försäljningspriser, bättre mix och effektiviseringar påverkade resultatet positivt. Kostnadsbesparingarna uppgick till 698 MSEK. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 12,0 procent. Resultat per aktie uppgick till 12,27 SEK. Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,00 SEK per aktie för verksamhetsåret 2021.

Tillväxtmarknadernas andel av Essitys nettoomsättning och lönsamhet har ökat över tid till följd av gynnsamma marknadstrender, högre andel premiumprodukter, starka varumärken och en breddning av våra erbjudanden. Under 2021 svarade tillväxtmarknaderna för 38 procent av nettoomsättningen och den organiska försäljningstillväxten uppgick till 8,8 procent. Den justerade EBITA marginalen på tillväxtmarknaderna uppgick till 10,5 procent.

Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att hantera årets betydande omvärldsutmaningar. Inom samtliga affärsområden har vi genomfört prishöjningar och ytterligare prishöjningar kommer att genomföras 2022 för att kompensera den kraftiga kostnadsinflationen. Manufacturing Roadmap har levererat stora kostnadsbesparingar och minskad miljöpåverkan.

Sex förvärv har genomförts under året, bland annat det australiska hygienbolaget Asaleo Care och ökat ägandet med 45,8 procent till 95,8 procent i det latinamerikanska hygienbolaget Familia. Inom Medical Solutions har vi stärkt vår närvaro inom avancerad sårvård samt ortopedi i USA genom förvärven av Hydrofera samt AquaCast Liner och sporttejpsvarumärkena Coach, Elastikon och Zonas. Dessutom slutfördes förvärvet av de återstående aktierna i ABIGO Medical AB inom avancerad sårvård.

Under året lanserade vi innovationer med fokus på ökat välbefinnande, hållbarhet och digitalisering, vilket har bidragit till att vi ökat våra marknadsandelar för cirka 70 procent av varumärkesförsäljningen inom detaljhandeln. E-handelsförsäljningen uppgick till cirka 17 miljarder SEK, motsvarande cirka 14 procent av nettoomsättningen och den organiska försäljningstillväxten uppgick till 15,9 procent.

Vi har höjt våra ambitioner inom hållbarhet och bland annat åtagit oss att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2050. Under åren 2016–2021 har vi minskat våra koldioxidutsläpp för Science Based Targets, Scope 1 och 2 med 15 procent.

Essity har tagit plats på den globala ideella miljöorganisationen CDPs ”A-lista” för vårt arbete mot avskogning och nämns också som ledande för hanteringen av klimatförändringar. Genom Consumer Goods Forum och dess Forest Positive Coalition of Action arbetar vi tillsammans med andra företag och organisationer mot avskogning och främjar biologisk mångfald.

Vi arbetar för ökad mångfald, likvärdiga förutsättningar och inkludering i Essitys företagskultur och har under året presenterat ett nytt koncernmål för ökad mångfald. Under covid-19-pandemin har Essity följt tre prioriteringar: omtanke om våra medarbetare, bidra till samhället och fortsätta bedriva en framgångsrik verksamhet.

Fjärde kvartalet 2021
Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 10,3 procent varav organisk försäljningstillväxt uppgick till 8,0 procent. Alla affärsområden uppvisade en stark organisk försäljningstillväxt. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 7,5 procent jämfört med fjärde kvartalet 2019. Justerad EBITA minskade med 30 procent. Den justerade EBITA marginalen minskade med 5,2 procentenheter och uppgick till 9,0 procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution minskade marginalen med 10,4 procentenheter. Högre volymer, högre försäljningspriser, bättre mix och kostnadsbesparingar påverkade resultatet positivt. Kostnadsbesparingarna uppgick till 228 MSEK. Resultat per aktie uppgick till 2,82 SEK.

Framåtblick
Under 2022 kommer vi att genomföra ytterligare prishöjningar. Vi fortsätter att leverera i enlighet med vår strategi för lönsam tillväxt och ökat aktieägarvärde. Genom innovation, digitalisering, hållbarhetsinitiativ och effektivisering ökar vi bolagets konkurrenskraft. Vårt nya mål för försäljningstillväxt på mer än 5 procent inkluderar såväl organisk försäljningstillväxt som förvärv. Vi prioriterar att växa i kategorier med högst lönsamhet.

Magnus Groth
Vd och koncernchef

KOMMANDE RAPPORTER
Essitys årsredovisning för 2021 avses att publiceras under vecka 9, 2022. Under 2022 publiceras delårsrapporter 28 april, 21 juli och 27 oktober.

ÅRSSTÄMMA
Årsstämma i Essity kommer att hållas den 24 mars 2022 i Stockholm.

INBJUDAN TILL PRESENTATION BOKSLUTSRAPPORT 2021
I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.

Presentation:
Datum: onsdag den 26 januari 2022
Tid: kl. 09:00
Länk till webbpresentation:

Telefon: +44 333 300 08 04, +1 631 913 14 22 eller +46 (0) 8 566 426 51. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge
pinkod: 70624732#.

Presentationen kan även följas på LinkedIn och Twitter.

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 8 788 51 31
Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Kommunikation, +46 70 511 15 81
Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 8 788 52 34
Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 73 313 30 55

Notera

Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 januari 2022 klockan 07:00 CET.