Delårsrapport, Kvartal 1 2024

Kvartal 1 2024 - Hög lönsamhet och starkt kassaflöde

• Nettoomsättningen minskade med 4,1 % till 34 850 (36 352) MSEK
  • Organisk tillväxt uppgick till -4,0 %, varav volym -1,8 % och pris/mix -2,2 %. Exklusive omstruktureringar och lämnade kontrakt ökade volymerna med 0,6 %.
  • EBITA ökade med 4 % till 4 523 (4 368) MSEK
  • EBITA exkl. IAC ökade med 14 % till 4 880 (4 281) MSEK och EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 2,2 procentenheter till 14,0 (11,8) %
  • ROCE ökade till 15,9 (15,5) % och ROCE exkl. IAC ökade med 2,0 procentenheter till 17,2 (15,2) %
  • Operativt kassaflöde ökade med 48 % till 4 253 (2 870) MSEK
  • Essity har fullföljt försäljningen av samtliga aktier i dotterbolaget Vinda. Försäljningslikviden uppgick till cirka 19 miljarder SEK och reavinsten till cirka 9 miljarder SEK. Vinda rapporteras som avvecklad verksamhet.
  • Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 11 493 (2 703) MSEK
  • Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, uppgick till 3,51 (3,75) SEK.
    Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 16,21 (3,79) SEK.

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Essity hade ett starkt första kvartal där alla tre affärsområden ökade sina marginaler. Volymtillväxten exklusive omstruktureringar var positiv. Vårt fortsatta fokus framåt är att växa i volym och ta marknadsandelar med god lönsamhet. Under kvartalet mottog vi likviden för försäljningen av aktierna i Vinda om cirka 19 miljarder SEK, vilket tillsammans med ett fortsatt högt kassaflöde stärkt balansräkningen.

Innovationsdriven tillväxt

Volymtillväxten var positiv för kvartalet, undantaget effekterna av de omstruktureringsåtgärder vi genomfört inom Professional Hygiene och lämnade kontrakt inom Incontinence Products Health Care. Inom Consumer Goods tog Feminine Care marknadsandelar och Incontinence Products Retail fortsatte att växa starkt.

”Essity är i bättre form än någonsin. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar”

Genom ökade investeringar i försäljning och marknadsföring inom våra segment med högst marginal, fortsatte produktmixen att vara positiv. Det här kvartalet drevs mixen främst av Professional Hygiene och Health & Medical. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar.

Högre marginaler

Marginalerna var högre för alla affärsområden. Vi har haft en bra prisdisciplin trots lägre kostnader för råmaterial och energi jämfört med för ett år sedan. Gapet mellan våra försäljningspriser och kostnader har därmed ökat. Därtill uppnådde vi goda kostnadsbesparingar för kvartalet genom löpande effektiviseringar, främst inom inköp och materialrationalisering.

Starkt kassaflöde och god finansiell ställning

Under kvartalet mottog vi likviden om cirka 19 miljarder SEK för försäljningen av aktierna i Vinda. Transaktionen medförde en reavinst på cirka 9 miljarder SEK. Dessutom genererade vi ett fortsatt starkt kassaflöde i verksamheten, vilket ger oss en god finansiell ställning. Essity är i bättre form än någonsin.

Magnus Groth, Vd och koncernchef

INBJUDAN TILL PRESENTATION

Den 25 april 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand: https://essity.videosync.fi/2024-04-25

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".

Presentationen kommer även att sändas live på LinkedIn.

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd Tel: 08 788 51 31

Sandra Åberg, chef Investerarrelationer Tel: 070 564 96 89

Per Lorentz, presschef Tel: 073 313 30 55

Notera: Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning. Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 klockan 07:00 CET.