Delårsrapport Tredje kvartalet 2020

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2020
(jämfört med samma period föregående år)

• Höjt mål för justerad avkastning på sysselsatt kapital till över 17 procent senast år 2025. Det tidigare målet om över 15 procent justerad avkastning på sysselsatt kapital har uppnåtts under de senaste 12 månaderna
  • Nettoomsättningen minskade med 4,7 procent till 90 796 (95 289) MSEK
  • Den organiska nettoomsättningen minskade med 2,4 procent
  • Försäljningen påverkades negativt av covid-19 pandemin och relaterade nedstängningar
  • På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 1,2 procent
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA), ökade med 27 procent till 13 177 (10 387) MSEK
  • Justerad EBITA ökade med 19 procent till 13 234 (11 098) MSEK
  • Justerad EBITA marginal ökade med 3,0 procentenheter och uppgick till 14,6 (11,6) procent
  • Justerad avkastning på sysselsatt kapital ökade med 2,9 procentenheter till 15,7 (12,8) procent
  • Periodens resultat ökade med 22 procent till 8 718 (7 166) MSEK
  • Resultat per aktie ökade med 17 procent till 10,80 (9,25) SEK
  • Justerat resultat per aktie ökade med 9 procent till 11,50 (10,59) SEK
  • Rörelsens kassaflöde minskade med 10 procent till 8 560 (9 529) MSEK
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 6,25 (5,75) SEK per aktie

SAMMANFATTNING

Essity höjer målet för justerad avkastning på sysselsatt kapital till över 17 procent senast år 2025. Det tidigare målet om över 15 procent justerad avkastning på sysselsatt kapital har uppnåtts under de senaste 12 månaderna. Det höjda målet kommer att uppnås genom att fortsätta genomföra Essitys befintliga strategi, en accelererad digital transformation samt ytterligare effektivisering av produktion, logistik och distribution. Övriga finansiella mål är oförändrade.

Essitys innovationsdrivna kategori- och kanalstrategi med ledande varumärken i kombination med en omfattande effektivisering har under de senaste tre åren bidragit till god organisk försäljningstillväxt och en succesivt ökad lönsamhet. Den strukturella lönsamheten inom Consumer Tissue har höjts bland annat till följd av en högre andel egna varumärken, fokus på tillväxt inom segment med höga marginaler, framgångsrika innovationer och effektivare produktion. Inom Baby Care fortsätter arbetet med att öka lönsamheten och vi har under året exempelvis lämnat underpresterande positioner i Nordafrika och Ryssland. Inom Incontinence Products, Medical Solutions och Feminine Care är fokus fortsatt på tillväxt. Inom Professional Hygiene förväntas den ökade medvetenheten om betydelsen av hygien och hälsa på sikt leda till ökad efterfrågan.

Essitys digitala transformation kommer under de kommande åren accelereras med en ny digital plattform. Detta kommer ytterligare stärka bolagets kund- och konsumenterbjudanden, generera betydande kostnadsbesparingar och minska rörelsekapitalbehovet. Denna digitala investering förväntas uppgå till cirka 2,6 miljarder SEK, varav kostnader cirka 1,4 miljarder SEK som kommer tas under åren 2020-2024 och investeringar cirka 1,2 miljarder SEK. Positiv försäljnings- och resultateffekt förväntas gradvis från 2022. På kort sikt förväntas kostnaderna kompenseras av besparingar inom andra områden.

Det nya programmet ”Manufacturing Roadmap” kommer att optimera och effektivisera Essitys samtliga cirka 60 helägda anläggningar för kostnadseffektivitet, kvalitet och servicenivå i världsklass. Programmet innefattar även logistik och distribution. Dessutom bidrar programmet till Essitys hållbarhetsmål avseende reducering av koldioxidutsläpp i linje med Science Based Targets initiativet.

Essitys styrelse föreslår en utdelning om 6,25 SEK per aktie och att utdelningsförslaget ska behandlas vid en extra stämma den 28 oktober 2020.

Under det tredje kvartalet 2020 minskade koncernens organiska nettoomsättning med 5,1 procent, varav volym -5,1 procent och pris/mix 0,0 procent. Koncernens onlineförsäljning ökade till följd av hög tillväxt inom Personal Care och Consumer Tissue. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader minskade med 7,7 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, minskade den organiska nettoomsättningen med 0,8 procent.

Covid-19 pandemin har påverkat Essitys affärsområden både positivt och negativt. Professional Hygienes kundsegment hotell, restaurang, catering, kommersiella fastigheter samt skolor och universitet har påverkats negativt på grund av nedstängningar. Samtidigt har Professional Hygiene ökat försäljningen av behållare som en följd av ökat hygienfokus då många kunder ersätter varmluftstorkar, så kallade ”air dryers”, för att erbjuda ett mer hygieniskt alternativ. Dessutom visar Essitys internetanslutna behållare med sensorteknik, Tork EasyCube®, att konsumtionen per person av pappershanddukar, tvål och handsprit ökat under covid-19 pandemin. Som en följd av den ökade efterfrågan utökar Professional Hygiene leveranskapaciteten av handdesinfektion. När konsumenter på grund av nedstängningar vistats mer hemma har efterfrågan inom Consumer Tissue påverkats positivt medan detta lett till tillfälligt lägre konsumtion inom Personal Care. På sikt kan covid-19 pandemin leda till en ökad efterfrågan på bolagets ledande hygien- och hälsoprodukter till följd av en ökad medvetenhet om vikten av hygien och hälsa.

Under det tredje kvartalet har Essity lanserat flera innovationer som stärkt kund- och konsumenterbjudandet och förbättrat produktmixen. Inom Feminine Care har vi i Latinamerika, med de ledande varumärkena Nosotras och Saba, lanserat tvättbara absorberande underkläder. Inom Incontinence Products lanserades TENA SmartCare, en digital lösning för kontinensvård i hemmet och i vården som förbättrar och underlättar för användare, anhöriga och vårdgivare. Vi har även expanderat vårt produkterbjudande med munskydd inom detaljhandeln och under vårt globalt ledande varumärke Tork inom Professional Hygiene.

Koncernens justerade bruttomarginal för det tredje kvartalet 2020 ökade med 2,4 procentenheter jämfört med samma period föregående år och uppgick till 32,4 procent. Bruttomarginalen påverkades positivt av bättre mix, lägre råvaru- och energikostnader samt kostnadsbesparingar. De löpande kostnadsbesparingarna uppgick till 235 MSEK. Lägre volymer för koncernen samt lägre priser inom affärsområdet Consumer Tissue påverkade bruttomarginalen negativt. Justerad EBITA minskade med 1 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens justerade EBITA marginal ökade med 1,6 procentenheter och uppgick till 14,4 procent. Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna ökade som andel av nettoomsättningen. Justerad avkastning på sysselsatt kapital ökade med 0,4 procentenheter till 14,7 procent. Resultat per aktie uppgick till 3,22 SEK.

INBJUDAN TILL PRESENTATION DELÅRSRAPPORT TREDJE KVARTALET 2020
I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.

Presentation:
Datum: torsdagen den 22 oktober 2020
Tid: kl. 09:00
Länk till webbpresentation: https://essity.videosync.fi/2020-10-22-q3
Telefon: +44 (0) 207 192 80 00, + 1 631 510 74 95 eller +46 (0) 8 506 921 80. Ring in i god tid innan presentationen börjar.
Uppge ”Essity” eller konferens id 5359628.

Stockholm, 22 oktober 2020
Essity Aktiebolag (publ)

Magnus Groth
Vd och koncernchef

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 8 788 51 31
Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Kommunikation, +46 8 788 51 30
Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 8 788 52 34
Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 8 788 52 51

Notera
Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2020 klockan 07:00 CET. Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Karl Stoltz, Media Relations manager, +46 8 788 51 55