Essity annonserar prishöjningar

Hygien- och hälsobolaget Essity annonserar prishöjningar för alla produktkategorier och marknader för att kompensera de kraftigt ökade kostnaderna för råvaror, energi och distribution. Prishöjningarnas tidpunkt och nivå hanteras lokalt.

- Vi förväntar oss inte i närtid en nedgång av de historiskt höga kostnaderna för råvaror, energi och distribution. På grund av detta är prishöjningar nödvändiga för att kompensera för de högre kostnaderna samtidigt som vi fortsätter öka kund- och konsumentnytta genom ledande innovationer och genomföra effektiviseringsåtgärder för att uppnå kostnadsbesparingar, säger Magnus Groth, VD och koncernchef, Essity.

Notera: Denna information är sådan information som Essity Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 januari 2022 kl. 06:50 CET.

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 709 426 338

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, 0733 - 13 30 55, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.