Essity belönat för innovation och hållbarhet

Essity har tilldelats utmärkelserna ”Technical Innovation of the Year” (Årets tekniska innovation) för Tork EasyCube® och ”Best Practice - Sustainability” (Bästa praxis – Hållbarhet) vid 2018 års European Cleaning & Hygiene Awards. Utmärkelserna tillkännagavs den 15 november i Berlin.

Tork PaperCircle

Nya uppkopplingsmöjligheter, ökad kundkännedom och ett bevisat kundvärde övertygade juryn om att Essitys Tork EasyCube är en innovation som ständigt förnyas. Tork EasyCube® lanserades 2014 och är den världsledande mjukvaran för databaserad städning. Sensorer i toalettutrymmena mäter antalet besökare och behovet av påfyllning, vilket möjliggör för städpersonal att veta exakt vad som behöver fyllas på, på vilken toalett och när det behövs.

Genom att använda samlade data och insikter från kunder såsom nöjesparker, köpcentrum, flygplatser och kontorsbyggnader, kan Essity visa upp en 24-procentig minskning av antalet nödvändiga städrundor, 20 procent färre arbetstimmar samt ökad kvalitet på städningen och nöjdare medarbetare. Läs mer om insikterna här.

Bolagets åtaganden och aktiviteter inom välbefinnande, ”mer från mindre” och cirkularitet fick omdömet ”best in class” av juryn, som tilldelade Essity utmärkelsen ”Best Practice - Sustainability”. Lanseringen av Tork PaperCircle™, världens första återvinningstjänst för pappershanddukar, finns än så länge på ett par marknader i Europa och nämndes som ett exempel på ledarskap inom cirkularitet.

Tork PaperCircle™ gör att kunderna kan minska sin miljöpåverkan och arbeta cirkulärt genom att samla in använda pappershanddukar, så att de kan återvinnas lokalt till nya mjukpappersprodukter. Resultatet blir att koldioxidavtrycket minskar med 40 procent jämfört med konventionell avfallshantering, vilket har verifierats av Svenska Miljöinstitutet (IVL), där de processer som undviks har tagits i beaktande.

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, +46 8 788 51 36, henrik.sjostrom@essity.com

Om European Cleaning and Hygiene Award 2018
Som den enda europeiska tidskriften inom rengöringsbranschen har European Cleaning Journal (ECJ) som sitt främsta mål att främja högsta professionella standarder genom att uppmärksamma och belöna branschens enastående arbete med utmärkelserna European Cleaning & Hygiene Awards.

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder professionella hygienprodukter och hygientjänster till kunder i hela världen, inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispensrar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål,  servetter samt torkpapper, men också mjukvarulösningar för datadriven rengöring. Tack vare sin specifika kunskap om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity, och är pålitlig partner för kunder i över 110 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, gå till www.tork.se

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.