Essity bidrar till ökad kunskap om handhygien

Hygien- och hälsobolaget Essity stärker sitt engagemang i Global Handwashing Partnership genom att bli strategisk partner.

Global Handwashing Partnership grundades 2001 och är en koalition av internationella intressenter som arbetar för att främja handtvätt med tvål. Global Handwashing Partnership ser hygien som en förutsättning för internationell utveckling och folkhälsa.
Essity har varit medlem sedan 2017 och är nu en av få strategiska partners. Bland medlemsorganisationerna ingår myndigheter, organisationer, företag, ideella organisationer och akademiska institutioner.
– Handhygien är grundläggande för vårt välbefinnande och med en pågående pandemi behöver vi alla göra mer för att förbättra hygienrutinerna, nu och i framtiden, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity
Initiativet ”Hand Hygiene for All” sammanför internationella aktörer, regeringar, offentlig och privat sektor, samt civilsamhället för att säkerställa tillgången till produkter och tjänster för handhygien, särskilt i utsatta områden och länder.

“Global Handwashing Partnership är, tillsammans med WHO och UNICEF, en huvud-partner till det globala initiativet ”Hand Hygiene for All” där Essity kommer att bidra till målet att normalisera handhygien och att uppnå visionen om handhygien för alla till år 2030. Essity är en viktig partner i det här initiativet, som kan dela med sig av sitt ledarskap i att stödja handhygien i skolor och på arbetsplatser”, säger Ron Clemmer, sekretariatschef, Global Handwashing Partnership.

Essitys varumärke Tork verkar för god handhygien genom produkter som pappershanddukar, tvål och handdesinfektion.

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.