Essity branschledare i Handelshögskolans hållbarhetsstudie

Hygien- och hälsobolaget Essity får högsta betyg bland konsumentbolag när Handelshögskolan i Stockholm analyserar svenska bolags prestation i förhållande till hållbarhetsrapportens kommunikation.

– Vi vill öka människors välbefinnande och kombinerar höga ambitioner med tydliga och mätbara mål. Detta påverkar medarbetares stolthet och motivation att nå höga resultat, säger Joséphine Edwall Björklund, Kommunikationsdirektör på Essity.

I 2019 års rapport "Walking the Talk?" granskas hur Sveriges största företag kommunicerar sina hållbarhetsambitioner, och jämför dessa med genomförande och resultat. De områden som granskades i rapporten var bland annat miljö, jämställdhet och socialt ansvarstagande. Essity får totalt 35 av 40 poäng och är bäst av konsumentbolagen. Av samtliga 95 bolag i studien hamnar Essity på fjärde plats.

– Ett exempel på hur vi ’walk the talk’ är vårt partnerskap med UNICEF i Mexiko, där vi stärker unga flickor genom att utbilda elever och lärare för att bryta tabun kring menstruation samt att vi driver frågor kring god handhygien, säger Joséphine Edwall Björklund.

Studien görs av en grupp forskare på Handelshögskolan som analyserar bolagens års- och hållbarhetsredovisningar, uppförandekod, policyer och hemsidor. Totalt analyseras 95 svenska bolag från sju branscher som alla är listade på OMX Stockholm Large Cap Index.

Ta del av rapporten här.

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, 08-788 51 36, henrik.sjostrom@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.