Essity får erkännande som ledare inom hållbarhet

Hygien- och hälsobolaget Essity har återigen belönats med utmärkelsen ”Platinum Medal” av hållbarhetsbedömningsföretaget EcoVadis. Utmärkelsen placerar Essity bland den översta procenten av de bolag som har bedömts av EcoVadis för sitt hållbarhetsarbete.

Essity fick 78 poäng av 100 i årets bedömning, vilket innebär att bolaget tillhör den 99:e percentilen av de bedömda företagen. Det här är den tredje bedömningen sedan 2020 där Essity tilldelas utmärkelsen Platina av EcoVadis.

Årets index är baserat på hållbarhetsdata inhämtade från mer än 62 000 företag som har bedömts av EcoVadis mellan åren 2018 och 2022 inom fyra områden: miljö, arbetsrätt och mänskliga rättigheter, etik och hållbar upphandling.

– Som ett globalt hygien- och hälsobolag som tillhandahåller produkter och lösningar till mer än en miljard människor dagligen, eftersträvar Essity att ha en ansvarsfull affärspraxis i hela värdekedjan. Vi är stolta över att ännu en gång få motta EcoVadis platinautmärkelse eftersom det är ett erkännande av vårt arbete, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

EcoVadis är ett välrenommerat hållbarhetsindex och Essity delar kontinuerligt resultat och insikter från indexet med kunder över hela världen. EcoVadis så kallade scorecards för hållbarhet ger detaljerade uppgifter om miljö samt sociala och etiska risker i företag från 200 branscher och 175 länder.

Helena Hansen, Media Relations Manager, 070 616 96 69, helena.j.hansen@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.