Essity förvärvar bolag inom rengörings- och avtorkningsprodukter

Hygien- och hälsobolaget Essity har förvärvat Legacy Converting, Inc., ett amerikanskt bolag som tillhandahåller produkter inom kategorierna rengörande och desinficerande våtdukar, servetter, pappershanddukar och dukar som kan användas till valfritt rengöringsmedel. Köpeskillingen uppgår till 40 MUSD (cirka 370 MSEK) med ett potentiellt tilläggsbelopp om 10 MUSD (cirka 90 MSEK) på kassa- och skuldfri basis. Essity är världens största leverantör av produkter och tjänster inom professional hygiene med sitt ledande varumärke Tork.

Legacy Converting, Inc. grundades 2004 och producerar och säljer rull- och vikservetter i en mängd olika format, inklusive popup-behållare, hink och återförslutningsbara förpackningar under varumärket EverwipeTM. Kunderna återfinns främst inom marknadssegmenten industri- och kontorsvaruhandel, offentlig verksamhet, kommersiella byggnader och hälso- och sjukvård. Legacy Converting, Inc. är baserat i New Jersey, USA.

För de första nio månaderna 2021 rapporterade Legacy Converting, Inc. en nettoomsättning på 15,1 MUSD (140 MSEK) med en justerad EBITDA på 2,5 MUSD (24 MSEK), en justerad EBITA på 1,8 MUSD (16 MSEK) motsvarande en justerad EBITA-marginal på 11,7 procent. Försäljningstillväxten för de första nio månaderna 2021 uppgick till -49 procent på grund av en mycket stark försäljningstillväxt under 2020 som ett resultat av covid-19-driven efterfrågan. Under 2020 redovisade bolaget en nettoomsättning på 39 MUSD (362 MSEK), en justerad EBITDA på 12,1 MUSD (112 MSEK), en justerad EBITA på 11,8 MUSD (109 MSEK) motsvarande en justerad EBITA-marginal på 30 procent. Försäljningstillväxten 2020 uppgick till 183 procent.

- Som ett ledande globalt hygien- och hälsobolag är vi fast beslutna om att erbjuda innovativa och hållbara hygienprodukter och tjänster. Med förvärvet av Legacy Converting, Inc. kommer vi att utöka vårt utbud av tork- och rengöringsprodukter och ytterligare stärka vår närvaro inom nyckelkundsegment på den nordamerikanska marknaden”, säger Don Lewis, President Professional Hygiene, Essity.

Essitys affärsområde för Professional Hygiene omfattar kompletta hygienlösningar, inklusive toalettpapper, pappershanddukar, pappersservetter, handtvål, handlotion, handdesinfektion, behållare, rengörings- och avtorkningsprodukter samt service och underhåll under det globalt ledande varumärket Tork. Essity erbjuder också digitala lösningar, exempelvis så kallad Internet of Things sensorteknik som möjliggör datadriven städning. Kunderna består av företag och kontor, universitet, vårdinstitutioner, industrier, restauranger, hotell, arenor och offentliga mötesplatser. Distributionskanalerna är distributörer och e-handel.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, 0733 - 13 30 55, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12,0 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.