Essity förvärvar sporttejpvarumärken av Johnson & Johnson Consumer Inc.

Hygien- och hälsobolaget Essity har förvärvat Johnson & Johnson Consumer Inc.:s professionella varumärken för sporttejp, Coach, Elastikon och Zonas, som är etablerade premiumprodukter på den amerikanska marknaden. Essity är global marknadsledare inom tejp och förband och blir med förvärvet även ledande inom idrottsmedicinska distributörer på den amerikanska marknaden. Köpeskillingen är inte materiell i förhållande till Essitys börsvärde och offentliggörs inte.

Coach, Elastikon och Zonas är tre högt ansedda varumärken på den amerikanska marknaden. Produkterna säljs mestadels genom idrottsmedicindistributörer till exempelvis skolor, idrottsföreningar och professionella idrottslag. Varumärkena har stark varumärkesigenkänning och ses som premiumprodukter i idrottsvärlden. Elastikon produceras av Essity och Coach och Zonas kommer att adderas till den egna produktionen.

- Att växa genom förvärv inom Medical Solutions är en strategisk prioritering. USA är den största marknaden för tejp och förband i världen, en marknad som Essity nu tar en större del av. Genom förvärvet av Johnson & Johnsons Consumer Inc.:s varumärken för sporttejp blir Essity ledande inom tejp och förband bland amerikanska idrottsmedicindistributörer. Förvärvet skapar även nya möjligheter för vårt befintliga utbud, säger Ulrika Kolsrud, President, Health and Medical Solutions på Essity

Coach, Elastikon och Zonas kommer att ingå i Essitys affärsområde Medical Solutions, som tillhandahåller innovativa och högkvalitativa medicinska produkter och tjänster inom kompression, sårvård och ortopedi. Med globala varumärken som Leukoplast, JOBST, Cutimed, Actimove och Delta-Cast är Essity globalt ledande inom ett antal terapeutiska områden.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.