Essity inkluderat i Sustainability Yearbook 2022

Hygien- och hälsobolaget Essity har inkluderats i S&P Global’s Sustainability Yearbook 2022. I en genomgång av över 7000 bolag i världen erhåller Essity silvermedalj inom kategorin Household Products och rankas som ett av de 150 mest hållbara bolagen.

S&P Global är ett internationellt finans- och analysbolag som årligen utvärderar världens mest hållbara bolag. Varje bolag svarar på omfattande frågeformulär som analyseras parallellt med publika data inom miljö-, sociala och bolagsstyrningsfrågor, ESG.

- Vi lägger stor fokus på vårt hållbarhetsarbete och på att minska vårt klimatavtryck, samtidigt som vi ökar välbefinnandet för fler människor världen över. Våra högt uppsatta mål utmanar hela organisationen att hela tiden finna nya lösningar och standarder i vår bransch, säger Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationsdirektör, Essity.

Under 2021 har Essity bland annat:

• Påbörjat produktion av mjukpapper med alternativa fiber, såsom vetehalm, vid fabriken i Mannheim, Tyskland.
  • Investerat i förbättrad återvinning av mat- och dryckesförpackningar vid fabriken i Hondouville, Frankrike, så bolaget kan återvinna 24 000 ton förpackningar om året.
  • Investerat i världens första mjukpappersmaskin med en torkprocess som drivs helt av geotermisk ånga, vid fabriken i Kawerau, Nya Zealand.
  • Startat samarbete med McDonalds i Tyskland för att göra mjukpapper av använda pappersmuggar.
  • Ingått samarbete med företag, myndigheter och organisationer för att motverka avskogning och bidra till ansvarsfullt skogsbruk i Ryssland.
  • Startat ett pilotprojekt med grön vätgas för koldioxidfri mjukpappersproduktion vid mjukpappersfabriken i Mainz-Kostheim, Tyskland.
  • Inlett produktion av mjukpapper på Edet bruk, Sverige, med biogas i stället för naturgas, vilket gör Edet bruk till världens först mjukpappersfabrik helt fri från fossila CO2-utsläpp.

Essitys ambition är att öka välbefinnandet för människor runt om i världen genom sina hygien- och hälsoprodukter och samtidigt minska sin miljöpåverkan. Under åren 2016–2021 minskade Essity sina koldioxidutsläpp för Science Based Targets, Scope 1 och 2 med 15 procent. Essity har som mål att nå nettonollutsläpp till 2050.

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, 0727 - 15 77 85, henrik.sjostrom@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12,0 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.