Essity investerar i hållbar teknologi för alternativ fiber

Det globala hygien- och hälsobolaget Essity investerar cirka 400 MSEK i en integrerad anläggning för produktion av pappersmassa från alternativ fiber i form av växtbaserade restprodukter från jordbruket. Investeringen sker i Essitys produktionsanläggning för mjukpapper i Mannheim, Tyskland. Produktionsstart beräknas till andra halvåret 2020.

Essity har tecknat ett licensavtal om exklusiva rättigheter till en ny patenterad teknik, där massa baserad på alternativ fiber håller samma kvalitet som traditionell träbaserad massa till en konkurrenskraftig kostnad. Källan till fibern är exempelvis vetestrå, en restprodukt från jordbruket som ofta blir till kompost eller eldas upp.

Essity, en av världens största tillverkare av mjukpappersprodukter, utvärderar nu integrering av den alternativa fibern som råvara i produktionen, utöver färsk träfiber och returfiber.

- För att stödja våra hållbarhetsambitioner undersöker vi löpande nya produktionssätt. Detta är ett exempel på hur innovation kan bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle, säger Magnus Groth, vd och koncernchef på Essity.

Processen medför lägre förbrukning av vatten, energi och kemikalier, samtidigt som restprodukten från den integrerade massaproduktionen kan förädlas till att ersätta oljebaserade kemikalier.

Essity beslutade under 2018 om nya klimatmål till 2030 som enligt ”Science Based Targets Initiative” är i linje med Parisavtalets ambition att begränsa den globala uppvärmningen. Essity har åtagit sig att minska sin klimatpåverkan kopplat till energianvändning och inköpt elektricitet, samt sin indirekta klimatpåverkan från bland annat materialanvändning och hantering av avfall.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.