Essity lanserar menskopp i Norden under varumärket Libresse

Hygien- och hälsobolaget Essity fortsätter att utöka sitt erbjudande mot mer hållbara produkter och lanserar Libresse® V-Cup, en återanvändbar menskopp, i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Libresse® V-Cup är ett komplement till varumärkets övriga sortiment och erbjuder större valfrihet för kvinnor att välja den produkt som passar bäst för just deras livsstil. Essity har tidigare lanserat menskoppen i Latinamerika.

LIBRESSE Vcup largeEssity är en av världens största tillverkare av mensskydd, den tredje största i Europa och marknadsledare i Latinamerika. Bolaget erbjuder ett brett produktsortiment som inkluderar exempelvis bindor, trosskydd, tamponger, intimtvål, intimservetter samt tvättbara absorberande underkläder under kända varumärken som Libresse, Bodyform, Nana, Saba och Nosotras. Libresse® V-Cup är gjord av 100 procent mjukt medicinsk silikon. Det mjuka materialet och formen gör att menskoppen sitter säkert på plats och skyddar i upp till 12 timmar. Den är återanvändbar, håller länge och minskar därmed mängden avfall.

- Vi är stolta över att lansera Libresse V-Cup i Norden, en marknad där vi har identifierat att fler konsumenter letar efter den här typen av lösningar. Menskoppen är den andra hållbara och återanvändbara lösningen inom Essitys Feminine Care-sortiment efter lanseringen av absorberande och tvättbara underkläder tidigare i år. Som ett ledande globalt hygien- och hälsoföretag är det viktigt för oss att ha denna typ av produkt i vårt sortiment som erbjuder konsumenterna större frihet att välja den produkt som bäst passar deras livsstil, säger Astrid Schenk-Almagro, Global Brand Director Feminine Care, Essity.

Libresse® V-Cup lanseras i Danmark, Finland, Norge och Sverige från och med februari 2021 och kommer att finnas tillgänglig hos stora återförsäljare och e-handelsaktörer.

För ytterligare information om Libresse® V-Cup, besök www.libresse.com.

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.