Essity lanserar ny digital lösning för inkontinensvård

Hygien- och hälsobolaget Essity lanserar TENA SmartCare, en ny och återanvändningsbar digital sensor för förbättrad inkontinensvård. TENA SmartCare finns tillgänglig för både professionella och anhöriga vårdgivare.

Sensorn fästs på utsidan av ett TENA inkontinensskydd. Anhöriga eller vårdpersonal får en notis om när ett skydd behöver bytas. Detta kan exempelvis ge en bättre nattsömn då vårdgivaren inte behöver kontrollera och byta skydd i onödan. Efter bytet flyttas sensorn enkelt till nästa inkontinensskydd. Genom detta bidrar TENA SmartCare till att öka välbefinnande och hygien, samt möjliggör rätt vårdinsatser i rätt tid och optimalt användande av inkontinensprodukter.

TENA SmartCare görs tillgänglig i flera europeiska länder samt USA under det fjärde kvartalet 2020. Under 2021 lanseras sensorn successivt på ytterligare marknader.

"Över 400 miljoner människor i världen har någon form av inkontinens. TENA SmartCare är en innovativ och hållbar produkt som möjliggör en mer individanpassad inkontinensvård, vilket gynnar såväl vårdtagare som vårdgivare, samt samhället i stort", säger Ulrika Kolsrud, President Health and Medical Solutions på Essity.

Inkontinens drabbar 4–8 procent av världens vuxna befolkning. Essity är global marknadsledare för inkontinensprodukter med varumärket TENA. De digitala lösningar som TENA utvecklar skapar värde för användaren, vårdgivaren, och samhället. Essity verkar för att bryta barriärer och stigman kring inkontinens för att människor ska kunna leva livet fullt ut.

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.