Essity lanserar virtual reality-app för utbildning inom handhygien

Essitys varumärke Tork lanserar Tork VR Clean Hands Training and Education, en lösning särskilt framtagen för att utbildningar inom handhygien ska bli mer engagerande och inspirerande för vårdpersonalen. Den nya och unika utbildningsmetoden är ett resultat av Essitys samarbete med världsledande handhygienexperter på Världshälsoorganisationens (WHO) Program för förebyggande och Kontroll av Infektioner vid universitetssjukhuset och medicinska fakulteten i Genève, Schweiz samt andra sjukhus runt om i världen.

Handhygien är ett av de viktigaste verktygen i kampen mot vårdrelaterade infektioner. Den nya appen fyller ett viktigt behov – enligt en undersökning bland vårdpersonal som Essity nyligen genomfört vill 80 procent förbättra sin handhygien. Essitys undersökning täckte in över tusen vårdanställda i fem olika länder. Den visade även att 60 procent skulle vilja att handhygien fick högre prioritet på deras avdelning, medan 40 procent skulle vilja ha bättre utbildning inom handhygien.

– Denna innovation använder digital teknik för att addera en virtuell verklighetsupplevelse till utbildningen inom vårdhygien. Det kan förbättra handhygienen och därmed förebygga infektioner, säger Don Lewis, President Professional Hygiene på Essity.

Den kostnadsfria VR-utbildningen har utvecklats i samarbete med beteendevetare, universitetssjukhus och världsledande experter inom handhygien i syfte att tillhandahålla en evidensbaserad lösning som hjälper till att genomföra teorin i praktiken i den virtuella världen.

Torks VR-utbildningsapp kan laddas ned gratis via App Store och Google Play.

För mer information om:

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, +46 8 788 51 36, henrik.sjostrom@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.