• Essity/

Essity leder arbete för förbättrad menshälsa i samarbete med World Economic Forum

Hygien- och hälsobolaget Essity tillkännager ett partnerskap med World Economic Forum (WEF). Som medlem av WEF:s Global Alliance for Women’s Health tar Essity rollen som ledande partner inom menshälsa och leder alliansens arbete med att kartlägga och minska klyftorna inom detta område.

WEF:s Global Alliance for Women’s Health är en organisation som verkar inom ett flertal olika områden i syfte att sätta kvinnors hälsa på den globala agendan. Essity arbetar ständigt för att förbättra kvinnors välbefinnande i olika faser av livet. Bolaget har en lång historia av att bryta barriärer inom menshälsa världen över med stöd av bolagets ledande globala och regionala varumärken som Libresse, Saba, Nosotras, Bodyform, Nana, Knix, Modibodi, TOM Organic, TENA, och med ambitionen att driva en systemförändring.

Essitys Chief Strategy Officer, Sahil Tesfu, tar plats inom Community of Champions i WEF:s Global Alliance for Women’s Health. Community of Champions är en samling globala ledare och förespråkare som arbetar för att prioritera och främja kvinnors hälsa och minska klyftorna.

– 1,8 miljarder människor har mens varje månad. Ändå är det svårt för miljontals flickor, kvinnor, transmän och icke-binära personer att hantera sin menscykel på ett värdigt och hälsosamt sätt. Att åtgärda bristerna kring menshälsa möjliggör för fler människor att fullt ut delta och engagera sig i skola, arbetsliv och samhälle, vilket i sin tur lyfter den globala ekonomin. Essity betraktar investeringar i menshälsa som en självklar del i att uppnå jämställdhet och främja mänskliga rättigheter. Vårt samarbete med WEF innebär en bra möjlighet att skapa globalt engagemang och bryta barriärer för välbefinnande, säger Sahil Tesfu.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications,
0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se