• Essity/

Essity och Voith utvecklar banbrytande koncept för hållbar mjukpappersproduktion

Hygien- och hälsobolaget Essity har ingått ett exklusivt partnerskap med det globala teknikbolaget Voith om att utveckla en ny tillverkningsprocess för mjukpapper. Processen ska minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen samt minska vattenförbrukningen med upp till 95 procent.

Essity är sedan tidigare det första bolaget i branschen att tillverka mjukpapper i en koldioxidfri produktionsprocess med hjälp av förnybar vätgas och att tillverka högkvalitativt mjukpapper av restprodukter från jordbruket. Nu har bolaget siktet inställt på ännu en viktig milstolpe i sin strävan att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050.

I ett exklusivt partnerskap med Voith ska Essity samarbeta om att utveckla ett nytt banbrytande koncept som revolutionerar och omvandlar mjukpapperstillverkningen. Jämfört med konventionella papperstillverkningsprocesser möjliggör denna process en koldioxidneutral mjukpapperstillverkning samt minskar vattenförbrukningen med 95 procent och energiförbrukningen med upp till 40 procent.

– Hållbarhet är integrerat i Essitys strategi för långsiktig lönsam tillväxt. Vi arbetar för att minska vår klimatpåverkan och uppnå nettonollutsläpp till 2050. Partnerskapet med Voith är ännu ett konkret exempel på detta, säger Magnus Groth, vd och koncernchef på Essity.

Initiativet inbegriper både Essitys omfattande expertis inom mjukpappersbranschen och Voiths kunskaper som ledande teknikleverantör.

– Som en heltäckande leverantör till pappersindustrin har vi satt upp det ambitiösa målet för oss själva att ha en koldioxidneutral papperstillverkning till 2030. Att vi har utvecklat den här nya processen är en viktig milstolpe i branschen och ett bevis på vår höga innovationsnivå. Vi är väldigt glada över att ha hittat en lämplig samarbetspartner i Essity, som delar vårt mål om en klimatneutral papperstillverkning, säger Andreas Endters, vd och koncernchef på Voith Paper.

Framgångsrika testkörningar har redan ägt rum i laboratoriemiljö och nu överförs konceptet till en dynamisk process. En pilotfas ska inledas senare i år innan konceptet implementeras på industriell nivå.

Läs mer om Essitys resa mot netto noll här.

Helena Hansen, Media Relations Manager, 070 616 96 69, helena.j.hansen@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.