Essity på CDP:s A-lista för hållbarhet

Hygien- och hälsobolaget Essity har återigen tilldelats en plats på den globala ideella miljöorganisationen CDP:s prestigefyllda “A-lista” för sitt ledarskap inom hållbarhet och arbete mot avskogning.

Baserat på data rapporterade genom CDP:s Forests-undersökning för 2023, som inkluderade mer än 21 000 bolag, var Essity ett av ett litet antal bolag som erhöll betyget “A”.

Genom ett ambitiöst arbete för att förhindra avskogning och främja ett ansvarsfullt skogsbruk, är Essity ledande när det gäller mål, åtgärder och transparens på miljöområdet. Ett av Essitys engagemang mot avskogning sker genom Consumer Goods Forum och dess Forest Positive Coalition of Action där Essity, tillsammans med andra företag och organisationer, systematiskt arbetar mot avskogning och skogsförstöring samt främjar biologisk mångfald.

- Ansvarsfulla fiberinköp och ansvarsfullt skogsbruk är centralt för Essity för att förhindra avskogning. Genom innovation arbetar vi också för att minska vårt användande av färskfiber och investerar i alternativa fibrer. I Mannheim, Tyskland, har Essity den första produktionsanläggningen i världen som använder massa från vetehalm för storskalig tillverkning av mjukpapper. En banbrytande innovation som gör oss mindre beroende av träfibrer och minskar vårt klimatavtryck, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

CDP har den största miljödatabasen i världen, och dess årliga process för insamling och bedömning av miljörelaterade data är allmänt erkänd som den främsta måttstocken när det gäller att säkerställa insynen i företags miljöarbete.

Malin Herrmann Geijer, Media Relations Manager, 0706 17 05 88, malin.herrmann@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se