Essity presenterar nya finansiella mål

Hygien- och hälsobolaget Essity presenterar idag nya finansiella mål baserat på bolagets portfölj efter avyttringen av dotterbolaget Vinda. De nya målen innebär en ambitionshöjning med fokus på lönsam tillväxt utifrån bolagets starka plattform med ledande positioner på växande och attraktiva marknader. Målen presenteras vid en livesänd webb- och telefonkonferens idag kl. 09:00.

Essitys nya finansiella mål:

Årlig organisk försäljningstillväxt >3%
Essitys nya mål är en årlig organisk försäljningstillväxt över 3%. Det tidigare målet var årlig försäljningstillväxt över 5%, vilket inkluderade en organisk försäljningstillväxt över 3% och förvärv på cirka 2%. Förvärv är fortsatt en del av bolagets strategi men inte längre del av det årliga tillväxtmålet.

EBITA marginal exklusive IAC >15%
Essitys nya mål är en EBITA marginal, exklusive jämförelsestörande poster (IAC), över 15%. Det tidigare målet var avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) exklusive IAC över 17% per 2025, motsvarande en EBITA marginal exklusive IAC på cirka 13,5%.

- Essity är i bättre form än någonsin och nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare. Vår målsättning är att växa organiskt med över 3% per år även utan Vinda och dessutom med högre och stabilare marginaler. Gynnsamma marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättningarna att både ta marknadsandelar och förbättra bolagets lönsamhet, säger Magnus Groth, vd och koncernchef Essity.

Livesänd webb- och telefonkonferens med frågestund

Vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt presenterar de nya målen vid en livesänd webb- och telefonkonferens, som inkluderar en frågestund, idag den 17 juni kl. 09:00.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".

Notera: Denna information är sådan information som Essity Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juni 2024 kl. 07:30 CET.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 73 313 30 55

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 73 313 30 55, per.lorentz@essity.com
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se