Essity rankas som ett av världens mest hållbara bolag

Hygien- och hälsobolaget Essity har utsetts till ett av världens 100 mest hållbara bolag av Corporate Knights. Listan presenterades idag virtuellt i samband med World Economic Forums årliga möte.

Listan Global 100 representerar den 1 procent av världens företag som presterar bäst när det gäller hållbarhet. Corporate Knights har analyserat och jämfört 8 080 företag med bruttointäkter på minst 1 miljard USD mot jämförbara branscher globalt. Rankningen grundar sig på 24 kvantitativa nyckeltal, inklusive resurshantering, personalfrågor, finansiering, ansvarsfulla intäkter och investeringar samt leverantörsefterlevnad.

– Kunder och konsumenter som använder Essitys produkter ska kunna känna sig säkra på att våra inköp, vår produktion och vår distribution sker på ett hållbart sätt. Vår inkludering i Corporate Knights index visar ännu en gång att vi agerar ansvarsfullt genom hela värdekedjan. Vi är stolta över att rankas som ett av världens 100 mest hållbara bolag, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity.

Corporate Knights är ett publicerings- och forskningsföretag som ger ut en tidskrift med fokus på hållbarhet och ansvarsfulla företag. Researchavdelningen tar fram rankningar och finansiella betyg utifrån företags hållbarhetsprestation.

Hela listan över världens 100 mest hållbara bolag från Corporate Knights finns på http://www.corporateknights.com

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.