Essity rankat som ett av världens mest hållbara bolag

Hygien- och hälsobolaget Essity har återigen utsetts till ett av världens 100 mest hållbara bolag av Corporate Knights. Listan presenterades idag under World Economic Forum i Davos.

Listan Global 100 representerar den 1 procent av världens företag som presterar bäst när det gäller hållbarhet. Corporate Knights har analyserat och jämfört 6 720 noterade bolag med en bruttointäkt på minst 1 miljard USD mot jämförbara branschföretag globalt. Rankningen grundar sig på 25 kvantitativa nyckeltal, inklusive hållbara intäkter och investeringar, betald skatt, koldioxidproduktivitet samt mångfald och jämställdhet.

– Vi är stolta över att återigen rankas som ett av världens mest hållbara bolag. Som ett globalt företag som dagligen tillhandahåller hygien- och hälsolösningar till över en miljard människor, har Essity stor möjlighet att påverka människor och miljö. Vår inkludering i Corporate Knights index visar ännu en gång på vårt åtagande att agera ansvarsfullt genom hela värdekedjan, säger Magnus Groth, VD och koncernchef för Essity.

Corporate Knights är ett publicerings- och forskningsföretag som ger ut en tidskrift med fokus på hållbarhet och ansvarsfullt företagande. Researchavdelningen tar fram rankningar och finansiella betyg utifrån företags hållbarhetsprestation.

Hela listan över världens 100 mest hållbara bolag från Corporate Knights finns på http://www.corporateknights.com.

Helena Hansen, Media Relations Manager, 070 616 96 69, helena.j.hansen@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.