• Essity/

Essity uppmärksammas av CDP för sitt leverantörssamarbete i kampen mot klimatförändringar

Hygien- och hälsobolaget Essity har utnämnts till ”Supplier Engagement Leader” av den globala ideella miljöorganisationen CDP. Utmärkelsen uppmärksammar hur Essity framgångsrikt arbetar tillsammans med sina leverantörer i kampen mot klimatförändringar.

Till Supplier Engagement Leader utses bolag som ligger långt framme i arbetet med att minska utsläppen för det som benämns Scope 3 (bland annat inköpta varor och tjänster, inköpta transporter och avfall från verksamheten) inom Science Based Targets Initiative.

- Vårt dagliga arbete med styrning, mål och redovisning av Scope 3 ger resultat, där arbetet med leverantörer är nyckeln för fortsatt utveckling åt rätt håll. Essitys mål är att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 och vi kan bara klara det tillsammans med våra leverantörer, säger Jessica Nordlinder, Vice President Global Procurement, Essity.

Essity har som mål att minska sina utsläpp inom Scope 3 med 18 procent till år 2030. Essity har vid flera tidigare tillfällen uppmärksammats av CDP för bolagets arbete mot avskogning samt omnämnts som ledande i arbetet mot klimatförändringar.

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, 0727 - 15 77 85, henrik.sjostrom@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.