Essitys årsstämma 2023

Essity har idag hållit årsstämma i Stockholm Waterfront Congress Centre.

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2022.

Stämman beslutade om en utdelning för verksamhetsåret 2022 om 7,25 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen är fredag den 31 mars 2023. Utbetalning av utdelningen sker via Euroclear Sweden AB onsdagen den 5 april 2023.

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 875 000 kronor till var och en av de stämmovalda ledamöterna som inte är anställda i bolaget och med 2 625 000 kronor till styrelsens ordförande. Ledamot av ersättningsutskott ska erhålla ett tilläggsarvode med 130 000 kronor, medan ersättningsutskottets ordförande ska erhålla ett tilläggsarvode med 155 000 kronor. Ledamot av revisionsutskott ska erhålla ett tilläggsarvode med 300 000 kronor, medan revisionsutskottets ordförande ska erhålla ett tilläggsarvode med 425 000 kronor. Ledamot av portföljutvecklingsutskott ska erhålla ett tilläggsarvode med 300 000 kronor, medan portföljutvecklingsutskottets ordförande ska erhålla ett tilläggsarvode med 425 000 kronor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om kontantbaserat incitaments-program. Stämman godkände även styrelsens ersättningsrapport. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

Styrelseledamöterna Ewa Björling, Pär Boman, Annemarie Gardshol, Magnus Groth, Torbjörn Lööf, Bert Nordberg och Barbara Milian Thoralfsson omvaldes. Maria Carell och Jan Gurander valdes till nya styrelseledamöter. Pär Boman omvaldes som ordförande. Ernst & Young AB valdes till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Stämman bemyndigade styrelsen att besluta om förvärv av Essity B-aktier samt om överlåtelse av bolagets förvärvade egna aktier i anledning av företagsförvärv. Dessa bemyndiganden gäller under tiden fram till nästa årsstämma.
Protokoll från stämman läggs ut på bolagets hemsida, www.essity.se inom två veckor.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, 070 - 511 15 81, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.