Essitys investerardag 2019

Det globala hygien- och hälsobolaget Essity håller i dag investerardag i Stockholm. Presentationer kommer att hållas av vd och koncernchef samt medlemmar av koncernledningen och representanter för Essitys dotterbolag Vinda, ett av Kinas största hygienbolag. Bolagets strategi och finansiella mål är oförändrade. I detta pressmeddelande och under dagen presenteras affärsenheternas och Vindas andel av koncernens nettoomsättning för 2018.

Essitys vision är att öka välbefinnande genom ledande lösningar inom hygien och hälsa. Under investerardagen kommer Essity beskriva strategin för att nå visionen och fortsätta leverera lönsam tillväxt. För den globala hygien- och hälsomarknaden förväntas en årlig marknadstillväxt om cirka 3% under perioden 2018–2023.

- Essity har ambitionen att öka livskvaliteten för 2 miljarder människor varje dag år 2030. Vi har ledande marknadspositioner på en attraktiv och växande hygien- och hälsomarknad och en strategi för att fortsätta leverera lönsam tillväxt och hållbart värdeskapande, säger Magnus Groth, Essitys vd och koncernchef.

Essitys nettoomsättning för 2018 fördelades på affärsenheterna och Vinda enligt följande: Consumer Goods 32%, Professional Hygiene 21%, Health and Medical Solutions 21%, Vinda 14%, Latin America 12%.

Essitys investerardag inleds klockan 10:00 och kommer att webbsändas på www.essity.com, där det även finns en agenda.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.