• Essity/

Essitys mål att nå nettonollutsläpp validerade av Science Based Targets initiative

Hygien- och hälsobolaget Essitys mål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050 har validerats av Science Based Targets initiative (SBTi). Valideringen gäller alla mål på kort och lång sikt i Scope 1, 2 och 3. Färdplanen har tagits fram som en del av FN Global Compacts ”Business Ambition for 1.5°C”.

Essitys långsiktiga mål är att uppnå nettonollutsläpp i hela värdekedjan senast 2050. Bolagets mål på kort sikt i Scope 1 och 2 (energiförbrukningen inom bolaget och inköpt el) är att uppnå en minskning på 35 % till 2030 och målet på kort sikt i Scope 3 (bland annat inköpta varor och tjänster, transporter, produktionsavfall och hantering i slutet av livscykeln för sålda produkter) har uppdaterats från en minskning på 18 % till 35 % inom samma tidsram. Alla mål utgår från basåret 2016.

– Klimatkrisen är en av vår tids avgörande frågor, och Essity har gjort ett kraftfullt åtagande att nå nettonollutsläpp till 2050. Våra framsteg drivs av att alla i organisationen känner att det brådskar, i kombination med ett starkt fokus på innovation och samarbete med kunder, partners och leverantörer, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications,
0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se