Förändring i Essitys koncernledning

Joséphine Edwall Björklund, Essitys kommunikationsdirektör och medlem av bolagets koncernledning, kommer att anta en ny roll inom Essity och lämnar därmed koncernledningen.

Joséphine Edwall Björklund började på Essity 2012 och har sedan dess haft rollen som Senior Vice President Communications med ansvar för investor relations, varumärkeskommunikation, media, och internkommunikation samt varit medlem av Essitys koncernledning. Joséphine Edwall Björklund var bland annat ansvarig för allt kommunikationsarbete i samband med delningen av det dåvarande bolaget och den efterföljande börsnoteringen av Essity 2017, samt skapandet och etableringen av det globala varumärket Essity. Under Joséphines ledning vann Essity 2020 Stora Kommunikationspriset i kategorin Näringsliv.

–  Jag vill tacka Joséphine för hennes viktiga bidrag till Essity de senaste tio åren. Hon har passionerat och framgångsrikt drivit Essitys kommunikationsarbete. Joséphine har positionerat Essity som ett ledande globalt hygien- och hälsobolag, samt varit drivande i våra externa partnerskap med bland annat United Nations Foundation och UNICEF i Mexiko. I sin nya roll kommer hon att fokusera på att ta dessa partnerskap till nästa nivå, säger Magnus Groth, Essitys vd och koncernchef.

Joséphine Edwall-Björklund kommer att fortsätta att rapportera till Essitys vd och koncernchef Magnus Groth i sin nya roll med fokus på globala partnerskap, till exempel samarbetet med United Nations Foundation.

Hon lämnar sin tjänst som kommunikationsdirektör den 15 februari 2023. Rekryteringen av en efterträdare kommer att påbörjas.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications,
0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.