Halvårsrapport 2022

1 JANUARI – 30 JUNI 2022 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 27,8 procent till 72 230 (56 496) MSEK
  • Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 19,0 procent. Den organiska försäljningstillväxten, exklusive valutaeffekter, förvärv och avyttringar, uppgick till 16,3 procent, varav volym 5,5 procent och pris/mix 10,8 procent.
  • Prishöjningar har genomförts och ytterligare höjningar kommer att genomföras under andra halvåret 2022
  • En nedskrivning har gjorts av bolagets tillgångar i Ryssland om cirka 1,6 miljarder SEK. Vidare har ett arbete initierats för att lämna den ryska marknaden.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 4 313
    (6 937) MSEK
  • Justerad EBITA uppgick till 5 984 (7 017) MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,3 (12,4) procent. Högre kostnader för råvaror, energi och distribution påverkade marginalen negativt med 12,4 procentenheter. Högre volymer, högre försäljningspriser och bättre mix påverkade marginalen positivt.
  • Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,2 (14,0) procent. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 10,2 (14,1) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 2 194 (4 627) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 2,55 (5,56) SEK och justerat resultat per aktie uppgick till 5,69 (6,03) SEK
  • Rörelsens kassaflöde ökade till 2 295 (1 741) MSEK
  • Den 7 och 8 juli 2022 annonserades förvärven av Knix och Modibodi, två ledande bolag inom absorberande underkläder

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Rekordtillväxt och sekventiellt högre resultat

I en turbulent omvärld står Essity starkt. Vi har ytterligare stärkt bolaget genom betydande prishöjningar, framgångsrika produktlanseringar, ökad produktivitet och ledande hållbarhetsarbete. I juli annonserade vi förvärv av två bolag inom absorberande underkläder för att bli det snabbast växande bolaget inom Intimate Hygiene.

Under andra kvartalet 2022 ökade nettoomsättningen med 31 procent och uppgick till cirka 38 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 20,6 procent. Vi har genomfört betydande prishöjningar, samtidigt som vi hade högre volymer inom alla affärsområden. Priselasticiteten inom våra kategorier är låg och våra varumärken är starka. Essitys marknadsandelar ökade för cirka 50 procent av varumärkesförsäljningen inom detaljhandeln under de senaste 12 månaderna. Detta är ett resultat av långsiktiga investeringar i innovation, digitalisering och marknadsföring. E-handelsförsäljningen ökade organiskt med 25 procent till cirka 15 procent av nettoomsättningen. Den organiska försäljningstillväxten för koncernen uppgick till 17,8 procent, varav pris/mix 14,1 procent och volym 3,7 procent. Ytterligare prishöjningar kommer att genomföras under andra halvåret 2022.

Justerad EBITA minskade med 7 procent jämfört med samma period 2021 men ökade med 12 procent jämfört med första kvartalet 2022. Justerad EBITA uppgick till 3 158 MSEK och EBITA till 2 650 MSEK. Den justerade EBITA marginalen minskade med 3,5 procentenheter och uppgick till 8,3 procent, vilket var en förbättring jämfört med första kvartalet 2022. Kostnaderna för råvaror, energi och distribution har fortsatt att öka under andra kvartalet och påverkade den justerade EBITA marginalen negativt med 12,8 procentenheter. Vi kompenserade en stor del av detta med betydligt högre försäljningspriser, bättre mix och högre volymer. Vi har också fortsatt att förbättra produktiviteten genom ökad effektivitet i våra produktionsanläggningar, materialrationaliseringar och digitalisering av processer. Vårt effektiviseringsarbete fortsätter i hög takt men de redovisade kostnadsbesparingarna påverkas negativt av den höga kostnadsinflationen och nettot är därför negativt för kvartalet. Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna var högre under kvartalet men minskade som andel av nettoomsättningen. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,6 procent. Justerat resultat per aktie ökade till 2,97 SEK och resultat per aktie uppgick till 2,11 SEK. Rörelsens kassaflöde uppgick till 1 225 MSEK.

I juli annonserade vi förvärv av två bolag. Knix och Modibodi är ledande bolag inom absorberande underkläder, vilket är det snabbast växande produktsegmentet inom Intimate Hygiene till följd av konsumenters val av mer bekväma, diskreta, säkra och hållbara lösningar för mens och inkontinens. Genom förvärven blir Essity global marknadsledare inom absorberande underkläder* och bygger det snabbast växande bolaget inom Intimate Hygiene.

Magnus Groth

Vd och koncernchef

KOMMANDE RAPPORTER
Under 2022 publiceras delårsrapport 27 oktober. Bokslutsrapporten för 2022 publiceras den 26 januari 2023.

INBJUDAN TILL PRESENTATION HALVÅRSRAPPORT 2022

I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.

Presentation:
Datum: torsdag den 21 juli 2022
Tid: kl. 09:00
Länk till webbpresentation:
Telefon: +44 330 165 3641, +1 646 828 80 82 eller +46 (0) 8 56 64 27 54. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge pinkod: 275669.

Presentationen av halvårsrapporten kommer även att finnas tillgänglig på LinkedIn och Twitter.

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 (0) 8 788 51 31

Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 70 511 15 81

Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 8 788 52 34

Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 73 313 30 55

Notera

Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2022 klockan 07:00 CET.

Karl Stoltz, Media Relations Director, +46 (0) 70 942 63 38