Inför alla hjärtans dag: 7 passionsdödare som skrämmer bort din dejt

Alla hjärtans dag är precis runt hörnet och många nykära kommer försöka imponera på sin dejt med allt från blommor till en romantisk middag. Men det finns flera beteendemisstag som kan döda passionen helt. Dålig hygien, okontrollerad alkoholkonsumtion och otrevligt bemötande är några passionsdödare som kan leda till ett tvärt slut på en dejt. Det visar hygien- och hälsobolaget Essitys Novus-undersökning bland 1 000 svenskar.

På fredag är det dags för kärleken att blomstra när många nykära par ska fira sin allra första alla hjärtans dag tillsammans. Att börja dejta någon kan vara nervöst och många gånger kan vi oroa oss för att göra bort oss inför vår partner. Även om oron ofta är obefogad kan det vara bra att ha koll på de värsta passionsdödarna.

Som mest känsliga är svenskarna för en partner som beter sig otrevligt mot andra människor i sin omgivning. Hela 70 procent anser att det är den värsta passionsdödaren. Tätt efter följer slarv med den personliga hygienen (65 %) och på en tredjeplats hamnar överdriven förtäring av alkohol (50 %).

– Undersökningen visar att svenskarna stör sig på partners som inte tar hand om sig själva och struntar i sin omgivning. Den som bemöter folk på ett otrevligt sätt, slarvar med hygienen eller dricker för mycket alkohol ökar risken för att partnern börjar tvivla på relationen, säger Karin Öjersjö, marknadsdirektör för norra Europa för Tork hos Essity.

Längre ner på listan av passionsdödare hamnar självupptagenhet och ointresse för sin dejt (46 %). Lathet (38 %), snålhet (36 %), och att vara för upptagen med mobilen (35 %) uppskattas inte heller av svenskarna.

– Både egoism och lathet är något som riskerar att gå ut över de romantiska känslorna. Snålheten behöver inte handla om pengar, utan det kan röra sig om att bjuda mer på sig själv, säger Karin Öjersjö, marknadsdirektör för norra Europa för Tork hos Essity.

Det här tycker svenskarna är mest passionsdödande i en ny relation

• Att partnern är otrevlig mot folk (70 %)

• Att partnern har dålig hygien (65 %)

• Att partnern dricker för mycket (50 %)

• Att partnern bara pratar om sig själv (46 %)

• Att partnern är lat (38 %)

• Att partnern är snål (36 %)

• Att partnern sitter mycket med mobilen (35 %)

(Källa: Essity)

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus i maj 2019. Urvalet består av 1000 svarande, som är ett representativt urval ur Sveriges befolkning sett utifrån kön, ålder, bostadsort mm.

Sofia Hallberg, Communications Director Nordic, Essity
Telefon: +46 72 141 42 99, E-post: sofia.hallberg@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.