• Essity/

Ny hygien- och hälsoundersökning av Essity kartlägger de största hoten mot framtidens välbefinnande

Låga hygienstandarder på offentliga platser, en allmän oro för globala hot mot hälsan, kunskapsluckor och tabun i diskussioner kring hälsa och hygien – det är bara några av barriärerna för välbefinnande som identifieras i undersökningen Global Hygiene and Health Survey 2022 som har genomförts av det globala hygien- och hälsobolaget Essity. Undersökningsresultaten baseras på svar från över 15 000 personer över hela världen och syftar till att hitta mer hälsosamma lösningar för framtida generationer.

Global Hygiene and Health Survey 2022 fokuserar på framtidens välbefinnande samt kunskapsglappet kring hygien och hälsa. En jämförelse av människors aktuella beteenden och attityder i fråga om välbefinnande mot hur de skulle vilja leva i framtiden identifierar ett flertal glapp inom områden som personlig hälsa, omvårdnad, hälsoproblem och hållbar konsumtion.

– Världen utvecklas och förändras i snabb takt. Nya pandemier och andra globala utmaningar påverkar vår hälsa och vårt välbefinnande. Vi har genomfört den här undersökningen för att vi vill främja människors välbefinnande och öka medvetenheten om betydelsen av hygien och hälsa och kopplingen till välbefinnandet. Genom att titta på välbefinnandets framtid vill vi också bryta barriärer för välbefinnande och hitta lösningar för en friskare nästa generation, säger Joséphine Edwall Björklund, Senior Vice President, Communications på Essity.

Ett av de områden som tas upp i undersökningen är offentliga platser. När det gäller hygienstandarder på offentliga platser säger bara 1 av 4 att de känner sig bekväma med hygienstandarderna på offentliga toaletter och 3 av 10 i kollektivtrafiken. Av dessa känner sig äldre människor mest obekväma, särskilt på offentliga toaletter, då bara 13 procent av deltagarna i åldrarna 66–80 år uppger att de känner sig bekväma med hygienstandarderna här. En majoritet uttryckte även högre förväntningar på hygienstandarderna på offentliga toaletter efter covid-19. Vidare finns det högre krav på renlighet, tillgänglighet och smarta lösningar, som uppkopplade system för löpande underhåll av offentliga toaletter.

Att förbättra hygienstandarderna på offentliga platser kan också få andra positiva effekter. Enligt undersökningen angav 38 procent av deltagarna att förbättringen av hygienstandarderna på offentliga platser skulle göra störst skillnad för att bidra till att minska spridningen av antibiotikaresistenta bakterier. Faktum är att oron för antimikrobiell resistens (AMR) har ökat sedan 2019 när 46 procent uttryckte oro för detta. I dag är mer än hälften av de svarande (54 procent) oroliga för AMR som ett hot mot folkhälsan där de bor. Det kan jämföras med pandemiutbrott, som 63 procent är oroliga för, en liten minskning sedan 2020 (70 procent), men ändå högre än före utbrottet av covid-19 när bara 43 procent upplevde det som ett hot mot folkhälsan.

Utöver låga hygienstandarder på offentliga platser och globala hot mot hälsan är bristande kunskaper ett annat orosmoment med koppling till välbefinnandets framtid. På frågor om en lista på 12 vanliga myter om hälsa och hygien svarade i genomsnitt 1 av 2 (51 procent) fel eller vet inte. Dessvärre finns det också stigman kopplade till vissa områden. Till exempel säger 10 procent av dem som är i klimakteriet att de undviker att prata om det. Brist på kunskap och dialog kan lätt leda till stigman och en ovilja att diskutera hälsa och hygien, vilket gör områden som klimakteriet tabu.

– Undersökningen visar att såväl tillgänglig sjukvård, utbildning och dialog är områden som behöver hanteras för att förbättra hälsan på både samhälls- och individnivå. Essity har under många år haft utbildningar om vikten av personligt välbefinnande och förebyggande vård, ofta genom samarbeten med organisationer som UNICEF i Mexiko för att öka medvetenheten på global nivå. Vi kommer att behålla vårt fokus på att tillhandahålla smarta lösningar som bidrar till personlig och allmän hälsa och hygien, och kommer även att fortsätta prata om behov kopplade till personlig hygien för att bryta stigman och tabun. Vi uppmuntrar andra aktörer att följa i våra fotspår, säger Joséphine Edwall Björklund, Senior Vice President, Communications på Essity.

Som exempel kan nämnas att Essity och bolagets varumärke för mensskydd i Mexiko, Saba, samarbetar med UNICEF i Mexiko sedan 2016 i syfte att öka dialogen bland ungdomar kring menstruation och hygienfrågor. Hittills har 7,5 miljoner människor nåtts av samarbetet. 2019 utökades partnerskapet till ”Hygiene is our Right”, och omfattar nu Essitys varumärke Tork i syfte att utbilda elever och lärare i Mexico City om vikten av god handhygien, bryta tabun kring menstruation och stärka standarderna och riktlinjerna för att stödja god hygien och hälsa i skolor. I juni 2022 förlängdes samarbetet i ytterligare tre år efter att ytterligare 200 000 personer, däribland 42 000 elever och nära 3 200 lärare i hela Mexiko fått information genom partnerskapet.

Klicka här för att läsa hela undersökningen

Utdrag ur undersökningen

• 75 % känner sig osäkra på hygienstandarderna på offentliga toaletter
  • 71 % känner sig osäkra på hygienstandarderna i kollektivtrafiken
  • 87 % av deltagarna i åldrarna 66–80 år känner sig osäkra på hygienstandarderna på offentliga toaletter
  • 57 % uttryckte högre förväntningar på hygienstandarderna på offentliga toaletter efter covid-19*
  • 80 % säger att tillgången på rent dricksvatten på framtida offentliga platser är mycket viktigt för deras välbefinnande
  • 79 % säger att en hög renlighetsstandard på framtida offentliga platser är mycket viktigt för deras välbefinnande
  • 78 % säger att tillgång till toaletter på framtida offentliga platser är mycket viktigt för deras välbefinnande
  • 66 % säger att tillgång till grundläggande personliga hygienprodukter, såsom mensskydd och blöjor är mycket viktigt för deras välbefinnande
  • 53 % säger att tillgång till självrengörande och luktkontrollerande toaletter är mycket viktigt för framtida offentliga toaletter
  • 40 % säger att tillgång till uppkopplade enheter (t.ex. toalettpapper, tvål ...) är mycket viktigt för framtida offentliga toaletter
  • 23 % säger att toaletter som kan upptäcka sjukdomar (t.ex. urinprov) är mycket viktigt för framtida offentliga toaletter
  • 38 % säger att förbättrade hygienstandarder på offentliga platser (t.ex. arbetsplatser, offentliga byggnader, flygplatser, kollektivtrafik) skulle göra störst skillnad för att bidra till att minska spridningen av antibiotikaresistenta bakterier (dvs. antimikrobiell resistens) där de bor
  • 54 % är oroliga för antimikrobiell resistens som ett hot mot folkhälsan där de bor.
  • 63 % är oroliga för pandemiutbrott som ett hot mot folkhälsan där de bor.
  • 54 % vet inte att det kan mildra smärtan att vara aktiv under menstruationen
  • 44 % vet inte att det kan minska risken för lymfödem att upprätthålla en sund vikt
  • 59 % av männen tror inte att det går att göra något åt den smärta och de humörsvängningar som kvinnor upplever under mensen
  • 75 % tror att kvinnor inte kan bli gravida när de kommer i klimakteriet
  • 10 % av dem som är i klimakteriet undviker att prata om det

* Utdrag taget från 2020/21 Essentials Initiative Survey

Helena Hansen, Media Relations Manager, 070 616 96 69, helena.j.hansen@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.