Nykär i sommar? Här är listan över de värsta passionsdödarna

Sommar och semester närmar sig och då är det extra många som hoppas träffa en ny partner. Hygien- och hälsoföretaget Essity har tagit reda på hur du bäst lyckas fånga kärleken. Vill du göra ett gott intryck ska du vara trevlig mot din omgivning, hålla koll på hygienen och inte sitta för mycket med mobilen, enligt Essitys Novus-undersökning bland 1000 svenskar. Vi har listan över vad svenskarna tycker är det mest passionsdödande i en ny relation.

På sommaren är det lätt att bli förälskad! Vi är ofta lite lyckligare, mer öppna och vi träffar mer folk. När vi möter en person som vi blir attraherade av, frigörs en signalsubstans i hjärnan som gör att vi blir extra fokuserade på just den personen och förälskelsen slår ner som en blixt!

Men se upp – det finns saker som är riktiga passionsdödare även i en ny relation! En Novus-undersökning bland 1000 svenskar, som Essity låtit göra, visar att det värsta man kan göra i en ny relation är att vara otrevlig mot folk omkring sig, tätt följt av att ha dålig hygien, vilket nära 7 av 10 tycker är passionsdödande. Att dricka för mycket, bara prata om sig själv eller sitta mycket med mobilen, uppfattas inte heller som positivt i en ny relation.

Hygienen är för många extra viktig i en ny relation. Framför allt duschar vi oftare (36%), borstar tänderna mer noggrant (33%), rakar bort mer kroppshår (33%) och tvättar underlivet oftare (28%) när vi är nykära, visar undersökningen. Bland framför allt män byter man även kläder oftare.

Men vad händer egentligen när vi möter bakterier från en annan person? Helena Taghizadeh, Regional marknadsansvarig för varumärket Tork på Essity, vet svaret:

– Din bakterieflora fortsätter att vara sig ganska lik, men några av de nya bakterierna och mikroorganismerna från din partner kan stanna kvar på dig och blir en del av din nya och lite förändrade normalflora, vilket bara är positivt. Så, grattis alla nykära! De nya bakterierna hjälper till att försvara kroppen mot nya infektioner.

Att gå på toaletten när du är tillsammans med en ny partner upplevs som extra känsligt bland framför allt unga. Nästan en av fyra (23 procent) i åldern 18-29 år undviker toalettbesök när deras partner är i närheten.

– Det är förstås inte bra. Och onödigt. Undersökningen visar nämligen att vi inte alls blir särskilt störda av att partnern går på toaletten. Bara 1 procent tycker att det är oattraktivt och betydligt värre tycker vi t ex att det är om man slarvar med att tvätta händerna eller använder för mycket parfym, säger Helena Taghizadeh.

17 procent tycker att det är oattraktivt om partnern slarvar med att tvätta händerna.

– Genom händerna kan vi sprida oönskade bakterier till andra människor. Och när vi stoppar fingrarna i munnen, i ögonen eller näsan kan vi smitta oss själva. Så, en god handhygien och att du tvättar och torkar händerna ordentligt är absolut att rekommendera, säger Helena Taghizadeh.

Det här tycker svenskarna är mest passionsdödande i en ny relation

• Att partnern är otrevlig mot folk (70 %)
  • Att partnern har dålig hygien (65 %)
  • Att partnern dricker för mycket (50 %)
  • Att partnern bara pratar om sig själv (46 %)
  • Att partnern är lat (38 %)
  • Att partnern är snål (36 %)
  • Att partnern sitter mycket med mobilen (35 %)
  • Att partnern slarvar med att tvätta händerna (17 %)
  • Att partnern pruttar ogenerat (17 %)
  • Att partnern har för mycket kroppshår (9 %)
  • Att partnern använder för mycket parfym (8 %)
  • Att partnern går på toaletten ofta (1 %)

(Källa: Essity)

Det här gör svenskarna för att hålla hygienen när de är i en ny relation

• Duschar oftare (36 %)
  • Borstar tänderna oftare (33%)
  • Tar bort kroppshår oftare (33 %)
  • Tvättar underlivet oftare (28 %)
  • Byter kläder oftare (23 %)
  • Undviker att gå på toaletten när partnern är med (17 %)
  • Använder mer dofter (11 %)
  • Undviker att ses när partnern har mens (2 %)

(Källa: Essity)

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus i maj 2019. Urvalet består av 1000 svarande, som är ett representativt urval ur Sveriges befolkning sett utifrån kön, ålder, bostadsort mm.

Sofia Hallberg, Communications Director Nordic, Essity Hygiene & Health AB
Telefon: +46 72 141 42 99, E-post: sofia.hallberg@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.

Citat

Din bakterieflora fortsätter att vara sig ganska lik, men några av de nya bakterierna och mikroorganismerna från din partner kan stanna kvar på dig och blir en del av din nya och lite förändrade normalflora, vilket bara är positivt. Så, grattis alla nykära! De nya bakterierna hjälper till att försvara kroppen mot nya infektioner.
Helena Taghizadeh, Regional marknadsansvarig för varumärket Tork på Essity