Vabruari är här – medan barnen hålls hemma går vuxna sjuka till jobbet

Att hålla sjuka barn hemma från förskola och skola är självklart för de flesta. Inte lika självklart är det att stanna hemma från jobbet som sjuk vuxen. I en undersökning utförd på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity svarar var tredje att det är okej att gå till jobbet trots att man är förkyld vilket många kollegor upplever egoistiskt. Var femte blir till och med riktigt upprörd över sjuka kollegor på jobbet.

Helena Taghizadeh marknadschef Tork

Enligt Försäkringskassan var över 300 000 barn sjuka i februari 2018 och inget talar för att antalet insjuknade blir färre i år. Medan vi håller barnen hemma för att tillfriskna och minska smittspridningen är det inte ovanligt att yrkesverksamma går till jobbet trots rinnande näsa, hosta och förkylning. Hela 34 procent tycker att det är okej att vara förkyld på jobbet.

– Det bästa sättet att tillfriskna och minska smittspridning är stanna hemma och vila. Är man inte tillräckligt sjuk för att stanna hemma är det bra att tänka på att till exempel nysa i armvecket samt att tvätta och torka händerna noggrant. Det bör alltid finnas tvål och pappershanddukar på toaletterna och under influensaperioder kan man komplettera med handdesinfektion, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för hygienvarumärket Tork på Essity.

Förkylda och hängiga medarbetare är inget som uppskattas av kollegorna. 35 procent anser att kollegor alltid ska stanna hemma om de inte är friska och 34 procent tycker att förkylda kollegor alltför ofta kommer till jobbet. 19 procent blir direkt upprörda över förkylda kollegor på arbetsplatsen medan 17 procent uppskattar arbetskamrater som biter ihop och jobbar trots förkylning.

God handhygien är ett bra sätt att minska smittspridning och goda vanor börjar tidigt i livet. Tork har länge arbetat med att inspirera och motivera barn till detta, bland annat genom Ella och Max handtvättskolor: https://www.tork.se/om-tork/vad-ar-nytt/ellas-handtvattaventyr/

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hallberg, Communications Director Nordic, Essity Hygiene & Health AB
Telefon: +46 72 141 42 99, E-post: sofia.hallberg@essity.com