Var fjärde förälder lämnar sjukt barn på förskolan

Hösten är här och så även förkylningstider. När över en halv miljon barn möts på förskolorna efter sommaren, sprids smittorna. Därför är det extra viktigt att hålla barnet hemma när det är sjukt – något som var fjärde förälder slarvar med. Det visar en enkät bland 500 föräldrar till skol- och förskolebarn, som hygien- och hälsoföretaget Essity har gjort*. Just nu pågår Hygienveckan, där närmare 400 förskolor från drygt 50 kommuner runt om i landet deltar i syfte att öka kunskapen om god hygien.

Magsjuka, förkylningar, huvudlöss och springmask är några exempel på smittor som lätt sprids och där det är extra viktigt att följa förskolans regler om hur länge barnet behöver stanna hemma. Ändå tycker tre av fyra föräldrar (72%) att det slarvas en hel del med det. Samtidigt erkänner var fjärde (26%) att de ibland lämnar sitt barn på förskolan tidigare än karenstiden säger.

Det som föräldrarna i undersökningen tycker är allra viktigast för att hålla nere smittspridningen är just att man ska hålla barnet hemma tills det är helt friskt. Att barnen blir bättre på att tvätta händerna och att kunskapen om smittspridning ökar bland vuxna, är andra exempel på hur föräldrar skulle vilja minska smittspridningen.

– Undersökningen visar att 40 procent efterfrågar bättre kunskap om smittspridning bland vuxna. Några tips - utöver att hålla barnen hemma tills de är ordentligt friska – är att hålla naglarna korta, tvätta gosedjur och snuttefilt oftaoch göra handtvätt vid rätt tillfälle till en god vana. Tvål och vatten och att man sedan torkar händerna ordentligt är bland det mest effektiva för att minska smittspridningen, säger Jenny Logenius, innovationsansvarig på Essity.

Idag slarvas det en hel del med just handtvätten. Bara vart tredje barn (32%) tvättar händerna när de kommer till skolan eller förskolan, visar undersökningen. Betydligt fler, 63 procent, gör det när de kommer hem.

Just nu pågår Hygienveckan där 383 förskolor från 53 kommuner deltar i arbetet för att minska smittspridningen på förskolor runt om i landet. Under veckan hålls seminarier och utbildning om framförallt handhygien för förskolepersonal, föräldrar och barn.

– Genom att utbilda personal, ha tydliga hygienrutiner som efterlevs och göra det enkelt för barn och personal att hålla en bra handhygien, går det att med ganska enkla medel få ner sjukfrånvaron bland såväl barn som personal, säger Marianne Bengtsson, smittskydds­ sjuksköterska på Smittskydd Västra Götaland.

Tips för att hålla barnen friskare i höst!

• Tvätta barnets händer före och efter förskolan, efter toalettbesök, innan måltider och vid andra relevanta tillfällen.
  • Håll barnets naglar korta.
  • Tvätta barnets snuttefilt eller gosedjur ofta.
  • Lär barnen att tvätta händerna med tvål och vatten i 20 sekunder, lika lång tid som det tar att sjunga blinka lilla stjärna.
  • Torka händerna noga och använd gärna pappershandduk.
  • Lär barnet nysa i armvecket och snyta sig i en pappersnäsduk.
  • Lämna inte sjuka barn på förskolan. Det ska må så pass bra att det orkar vara med på förskolans alla aktiviteter, inklusive några timmars utevistelse.
  • Ditt barn gör som du gör, du är en förebild när du tvättar händerna!
    (Källa: Essity)

Karenstider vid olika smittor:

Vanliga rekommendationer, men varje förskola beslutar själva om sina regler kring smittspridning.

• Magsjuka: Två dygn efter senaste kräkningen/diarrén.
  • Feber: Feberfri i ett dygn utan febernedsättande tabletter.
  • Vanlig förkylning: Barnets allmäntillstånd avgör.
  • Svinkoppor: Tills såren är helt torra.
  • Huvudlöss: Tills behandling har påbörjats.
  • Springmask: Tills behandling har påbörjats.
    (Källa: HYFS/Essity/Vårdguiden)

Här är kommunerna där förskolor deltar under Hygienveckan:
Ale, Alingsås, Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals Ed, Essunga, Falköping. Färgelanda, Grums. Grästorp, Göteborg, Götene, Herrljunga, Hjo, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lidköping, Lilla Edet, Ljusnarsberg, Luleå, Lysekil, Mariestad, Mark, Mellerud, Munkedal, Mölndal, Orust, Partille, Skara, Skövde, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Sundsvall, Svenljunga, Tanum, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Trollhättan, Töreboda, Uddevalla, Ulricehamn, Vara, Vårgårda, Vänersborg, Vännäs, Åmål, Öckerö och Österåker.

För att inspirera och motivera barn till god handhygien har Tork, som är en del av Essity, tagit fram Max och Ellas handtvättskola. Materialet finns att ladda ner på www.tork.se/barn

* Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 11-16 september 2019 har sammanlagt 501 intervjuer via internet genomförts med föräldrar till barn mellan 1-12 år.

Sofia Hallberg, Communications Director Nordic, Essity Hygiene & Health AB
Telefon: +46 72 141 42 99, E-post:
sofia.hallberg@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och tjänster. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.

Om Tork®
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispensrar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter samt torkpapper för industri och kök. Tack vare sin specifika kunskap om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 80 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, gå till www.tork.se