Nordiska investerare satsar stort på etablerat svenskt IT-företag

Report this content

Nordiska investerare satsar stort på etablerat svenskt IT-företag Danske Venture Partners och IT Provider har, tillsammans med nuvarande ägare, beslutat att investera drygt 142 miljoner kronor i EssNet AB (publ) i samband med en nyemission. "Detta är förmodligen den största investeringen i onoterade bolag i Sverige i år, vilket visar ett mycket stort förtroende för EssNets tillväxtpotential," säger Hans Vigmostad, VD för EssNet. "Vi kan nu expandera vår verksamhet ytterligare och fortsätta att vara en av de ledande leverantörerna av online-system till lotteribolag över hela världen. EssNet ligger mycket långt framme i utvecklingen av nya spelkanaler jämfört med sina konkurrenter." Idag finns det i världen ca 260 statskontrollerade lotteribolag som tillsammans har en omsättning på ca 1.300 miljarder kronor per år. Spelandet ökar stadigt och stora investeringar görs i nya, moderna system för att kunna erbjuda spelarna nya attraktiva spel och bättre service, bl a genom de nya spelkanalerna Internet, mobiltelefon och interaktiv TV. Konkurrensen från internationella, ej statskontrollerade speloperatörer på Internet, gör att lotteribolagen måste agera offensivt i kampen om spelarna. EssNet har tecknat kontrakt med fem kunder om installation av de nya spelkanalerna. Om EssNet Stockholmsbaserade EssNet AB, med dotterbolag i Tyskland, Ungern, England och Israel, utvecklar och marknadsför online-system till tips- och spelbolag med licens att bedriva spel som t ex Lotto, Keno, Tipset, Oddset och andra sportspel. EssNet är en av de ledande leverantörerna i branschen med installationer i Europa, Sydamerika, Mellanöstern och Australien. EssNets omsättning år 2001 ökade med mer än 82% till 388 miljoner kronor, jämfört med 213 miljoner kronor 2000. Företaget gjorde en vinst före skatt på 10,3 miljoner kronor 2001. För mer information, kontakta Carin Langemark, Marketing & Information Manager, tel. 08 - 702 57 13, mobil 070 - 535 93 52, e-mail carin.langemark@essnet.se eller Hans Vigmostad, VD, tel. 08 - 702 57 20, mobil 0708 - 12 84 50, eller besök hemsidan www.essnet.se Om Danske Venture Partners Danske Venture Partners är ett helägt dotterbolag till Danske Bank, den största banken i Danmark. I egenskap av riskkapitalföretag, fokuserar Danske Venture Partners på sådana IT- och telekommunikationsföretag i de nordiska länderna som har stor tillväxtpotential. För mer information, kontakta Eva Reman, tel. 08-568 80281, mobil 070 - 399 13 59, ere@dvpvc.com eller besök hemsidan www.danskebank.com. Om IT Provider IT Provider är ett ledande nordiskt riskkapitalföretag med fokus på Informations-, Kommunikations- och Teknologisektorn i den nordiska re gionen, i första hand Sverige och Finland. För mer information, kontakta Simon Lindfors, tel. 08 - 614 00 00, mobil 070 - 597 67 50, simon.lindfors@itprovider.com eller besök hemsidan www.itprovider.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01480/wkr0002.pdf