Kontanter - den mest populära och säkra betalningsformen

Report this content

Kontanter är den överlägset mest populära betalningsformen i Europa visar ny undersökning.

En undersökning genomförd på uppdrag av ESTA, The European Security Transport Association, visar att cirka 8% av Sveriges vuxna befolkning, motsvarande 400 000 personer, har utsatts för någon form av bedrägeri i samband med elektroniska betalningar. Som ett resultat av detta anser bara 1 av 5 att kort är ett säkrare betalningssätt än kontanter.

– 58% av svenskarna tror att ett borttagande eller ett minskat användande av kontanter i samhället kommer att vara skadligt för både näringsliv och privatliv.

Undersökningen visar, precis som EU-kommissionens Eurobarometer nyligen gjorde, att det finns ett massivt stöd för kontanter bland de europeiska konsumenterna. Av de utfrågade svarade 38% att de föredrar kontanter som betalningsmedel, detta motsvarar 78 miljoner européer. Detta gör att kontanter är den överlägset mest populära betalningsformen.

Kontanters popularitet styrks också av siffror som visar på att cirkulationen av kontanter i Europa fortsätter att växa för att möta efterfrågan från konsumenterna. Enligt ECB ökar årligen volymen för sedlar och mynt med 8,1% respektive 16%.

”Den här undersökningen visar att kontanter fortsätter att vara ett av de mest populära betalningsmedlen både hos svenska och europeiska konsumenter. Vi tror att det är av yttersta vikt att konsumenter även fortsättningsvis har möjligheten att använda sig av kontanter för att betala varor och tjänster, och inte bli hänvisade till att bara kunna nyttja elektroniska betalningsmetoder. Efter tryck från banksektorn har EU-kommissionen tidigare stöttat en minskad roll för kontanter i samhället, trots att det går på tvärs med konsumenternas inställning.”, säger Åke Andersson från ESTA.

”Enligt studier genomförda av ett antal centralbanker är kontanter fortsatt ett av de billigaste betalningsmedlen för både konsumenter och företag. Det är inte lika utsatt för bedrägerier som elektroniska betalningssätt och skapar miljardintäkter(1) för de enskilda staterna, som om det tas bort, kommer att leda till högre skatter för konsumenter runt om i EU.”, fortsätter Andersson.

ESTA beställde undersökningen för att kunna bemöta bank- och kreditkortsindustrins påståenden om att kontanter kan och bör bytas ut mot enbart elektroniska betalningssätt.

Även om detta ännu inte ingår i någon föreslagen lagstiftning så förs diskussioner mellan banksektorn och lagstiftare i Bryssel om hur man ska marknadsföra elektroniska betalningssätt trots att det klart går emot folkviljan och kan vara potentiellt skadande för ekonomierna i Europa.

ESTA:s uppfattning är att det borde vara upp till konsumenterna att välja vilken typ av betalningsmedel man vill använda för att betala för varor och tjänster.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Åke Andersson, talesman för ESTA i Sverige, tel. +46 (0) 70 620 05 20

1 Utgivningen av kontanter skapar inkomster, kallad seignorage, för EU:s medlemsstater om cirka 22 miljarder Euro årligen.