Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) - Förlängning av teckningstid i pågående Emission III

Datum: 2013-10-07
Release:2013-10-07

Styrelsen i Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) (nedan ”Bolaget”), som är ett dotterbolag till Estea AB, har beslutat att förlänga teckningstiden i pågående Emission III till och med 2013-10-15.

Styrelsen för Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) (”Bolaget”) har beslutat att förlänga teckningstiden i det pågående erbjudandet om teckning av Kapitalandelsbevis (”Erbjudandet”) med anledning av att möjliggöra för fler investerare att teckna. Intresset har varit bra men det finns fortfarande teckningsutrymme kvar. Den nya teckningstiden är förlängd till den 15 oktober 2013 kl. 15.00, med likviddag den 21 oktober 2013. Handel med de nyemitterade kapitalandelsbevisen beräknas starta under vecka 43 på NDX.

Teckningsperiod:                                                        t.o.m. 2013-10-15
Likviddag:                                                                    2013-10-21
Beräknad första handelsdag vid NDX:                  Vecka 43

”Vi erbjuder vanligtvis enbart professionella investerare möjligheten att investera i våra fastigheter. Genom den pågående emissionen vill vi återigen erbjuda en större krets av investerare samma möjlighet, att uppnå avkastning från kommersiella fastigheter. Vi har under de senaste 12 månaderna genomfört fastighetstransaktioner för ca 700 Mkr och vi har ett stort intresse från våra investerare. Vi ser fortsatt intressanta möjligheter på den svenska fastighetsmarknaden och avser att fortsätta vår transaktionstakt. Vi vill samtidigt uppnå så stor spridning och kännedom om vår publika verksamhet som möjligt, varav en förlängning känns naturligt, säger Johan Eriksson, vd Estea AB.

Bakgrund och Motiv
Under oktober 2012 etablerades Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) som är ett helägt dotterbolag till Estea AB. Bolaget, vars verksamhet är separerad från den övriga verksamheten inom Estea AB, har som ändamål att förvärva, förvalta och utveckla kommersiella fastigheter. Bolaget har kapitaliserats genom utgivande av Kapitalandelsbevis i två tidigare emissioner; Emission I och Emission II, där Bolaget tillfördes 109,6 miljoner kronor från externa investerare. Bolaget har, med de medel som tillfördes i de två emissionerna och i enlighet med fastställda investeringskriterier, förvärvat två fastigheter. Per 30 juni 2013 uppgår fastigheternas totala uthyrningsbara yta till ca 22 000 kvm och den kontrakterade totala årshyresintäkten uppgår till ca 25 miljoner kronor. Den tredje emissionen och föreliggande publika Erbjudande (Emission III) kan vid fulltecknat erbjudande tillföra bolaget ytterligare ca 40 mkr. Vid fulltecknat erbjudande uppnås fullt låneprogram på 150 mkr. Det kapital som tecknas under Erbjudandet avses användas av Bolaget för att förvärva ytterligare 1–2 fastigheter enligt de investeringskriterier och avkastningskrav som framgår av Prospektet. Vid en normal marknad har Bolaget en förvärvskapacitet på ytterligare ca 100 miljoner kronor, förutsatt fulltecknat erbjudande i Emission III.

Kapitalandelsbevis
Teckning av kapitalandelsbevis i Emission II sker till nominellt belopp om 10.000 kronor per kapitalandelsbevis. Kapitalandelsbevisen löper med en fastställd årlig ränta om 6,25%, där ränteutbetalningar sker kvartalsvis i efterskott (effektivränta 6,40 %). Kapitalandelsbevisen har en maximal löptid till och med 2019-12-31. Löptiden kan komma att bli kortare. Vid löptidens slut skall Kapitalandelsbevisen återbetalas av Bolaget. Beloppet för återbetalning är kopplat till Bolagets (inkl. dess dotterbolag) sammanlagda resultat under resultattiden (såsom definierat i Allmänna Villkor för Kapitalandelslånet) och kan således bli både högre och lägre än ursprungligen inbetalat teckningsbelopp.

Kapitalandelsbevisen är sedan 2013-04-09 noterade på NDX

Information
I anslutning till framtagandet av Erbjudandet har Avanza Bank AB engagerats som finansiell rådgivare och emissionsinstitut. Wistrand Advokatbyrå i Stockholm KB har anlitats som legal rådgivare. Erik Penser Bankaktiebolag agerar likviditetsgarant på NDX. CorpNordic Sweden AB företräder långivarkollektivet som Låneagent.

Prospekt
Prospekt och anmälningssedeln finns även tillgänglig på Bolagets hemsida: www.estea.se samt på Avanza Banks hemsida: www.avanzabank.se. Den som är depåkund hos Avanza Bank kan anmäla sig via Avanza Banks internettjänst. Tryckt prospekt kan erhållas från Estea eller Avanza.

Leif Vang Hansen, Marknadschef Estea AB, tfn 0709-14 53 44, leif.hansen@estea.se

Estea är ett oberoende fastighets- och förvaltningsföretag som verkar på de nordiska fastighets- och kapitalmarknaderna. Estea förvärvar, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten logistik, lager, kontor och centrumfastigheter. Sedan 2012 samarbetar Estea med den globala fastighetsutvecklaren Goodman Group för nyproduktion av moderna logistikbyggnader i Norden.